Sir Ken Robinson om skolämnen och bedömning av kreativitet

Vi talade om skolan och dess timplan, och indelning av kunskap i ämnen, härom kvällen. Vilket ju inte var första gången. Synd att vi inte hade Sir Ken Robinson med oss, det hade varit intressant. Undrar om han hade kunnat ge oss en lösning på hur skolan skulle organiseras utan den förlegade traditionella timplanen (som Fredrik Svensson en gång skrev om här) och hur man i realiteten organiserar en skoldag utan ett schema, för det var där någonstans vi fastnade. Un-schooling nämndes ännu en gång (här och här ), och säkert inte den sista.

Här talar Sir Ken om skolämnen:

Det ska komma en fortsättning. Tills dess kan man kolla hans videosvar på twitterfrågan som handlar om huruvida det går att bedöma kreativitet. Hans svar är ja, kreativitet är en praktisk handling, och i skolan kan vi beskriva (inte lika med en bedömning) och jämföra (en bedömning) denna så länge vi är klara över och öppna med kriterierna inom en viss disciplin : länk till youtube.

Och här hittar du den där fantastiska animerade filmen om utbildningsparadigmet.

Sir Ken Robinsons egen sajt: sirkenrobinson.com.

Comments
2 Responses to “Sir Ken Robinson om skolämnen och bedömning av kreativitet”
  1. Marcus Bohmelin skriver:

    Sir Ken Robinson är ju en stjärna.
    Mycket intressant att lyssna på.

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Lästips: Christermagister, Tysta tankar, Tankspritt, Metabolism […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: