Skrivstilen – ”de vuxnas hemliga språk”

Vi har funderat och diskuterat runt handskriften, se här där Monica försvarar handskriften i ett  svar på mitt inlägg om tangentbordets förträfflighet.

Jag läser en artikel om yngre elever i USA där lärarna berättar att handskriften satts på undantag. Precis som här, alltså. Mina erfarenheter är att det gäller både textningen för vissa, och skrivstilen för de allra flesta. Skriver någon skrivstil så är det inte sällan en elev från ett annat land, en annan skola. Och alla kamrater tycker att den eleven skriver så fint! Men tillbaka till artikeln: Anledningen till att handskriften ses som en förlorad konst är att eleverna tidigt blir vana vid datorn, standardiserade test kräver inte  i text formulerade svar, och stort fokus läggs på läsning och matematik. Och liksom i våra kursplaner står inget om att speciellt träna handskriften. Från att förr ha tränat skrivstil i minst 90 minuter i veckan ska det nu klämmas in någonstans.

Men lärarna i artikeln försöker: Eleverna får fatta en imaginär ”magisk” penna, blunda och skriva bokstäver i luften. De får skriva i raklödder. Under en två veckors-period.

Ja, på med förkläden och låt oss kladda! Förlösande skulle det kanske i alla fall vara!

Förresten har jag ingen som helst utbildning vad gäller att undervisa i pennföring – det är väl tänkt att det är lärarna i tidigare stadier som ska ha arbetat med det. Men jag har noterat att det finns de som textar mycket oläslig som har fallenhet för – ja, just det – skrivstil! Det är intressant, eller hur?

Jag har planerat att arbeta lite med det i höst, jag ska använda dikter till det har jag tänkt. Skriva av, helt enkelt! Men jag är osäker på om jag gör rätt, om jag tar för mycket tid från annat. Kursplanen ger mig inte ett glasklart svar. Men så länge vi ändå inte har datorer, och de allra flesta bara skriver så kort de kan, så …

Länk till artikeln: här

På tal om handskrift: Språkmakargatan undrade en gång om det går mode i handstilar (klicka på bilden)), och om man kan ålderbestämma en skrivare utifrån handstilen. Absolut svarar jag (förutsatt att vi gått i skola i samma land), till en viss del. Men sedan finns ju de personliga inslaget (varför annars grafologi!), och, som jag märkt tydligt under de senaste åren, förändringarna i en persons handstil. Jag känner inte längre igen mig i min.

Comments
5 Responses to “Skrivstilen – ”de vuxnas hemliga språk””
  1. Morrica skriver:

    Kör hårt! Jag är övertygad om att man ser dikten från olika håll om man läser den tyst, läser den högt, skriver den på dator, hör den läsas, skriver den för hand, sjunger den, står på huvudet när man läser den…. så ös på, jag tycker det låter som en ypperlig idé

    • Janis skriver:

      Tack! Jag ska köra hårt!
      Och recitera ur Iliaden! (För nu sitter jag och planerar momentet grekisk litteratur och mytologi – och håller på att drunkna! Hur ska jag lyckas avgränsa, det ena ger det andra och min smartboardfil är snart så tung så den aldrig kan hoppa över till usb-minnet! 🙂

  2. metabolism skriver:

    Tack för länk, och tack för det du tillförde diskussionen. Och tack även för att vi fick upp ögonen för ”Språkfredag”, vi återkommer dit! /Metabolism genom Janis

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] vecka har jag läst inlägget ”Skrivstilen – de vuxnas hemliga språk” på lärarbloggen Metabolism. Bloggaren Janis bloggar om hur handskriften satts på undantag i […]



Kommentera

