Kloka män om skola och språk

Jag erkänner. Jag gör ibland hellre annat än det jag borde. Det är inte bra, men det gör i alla fall att jag förstår mina elever bättre. Nu har jag kollat på två häftiga videor (i stället för att ta mig an tre rättningshögar som därmed får sparas till höstlovet). Jag önskar jag hade sådana häftiga filmklipp (där ord och bild växer fram till talet) att visa i min undervisning, det skulle hotta upp en del trista moment. Sedan kunde vi ta det lite lugnare, när det aktionfyllda hade öppnat dörrarna.

När jag slår mig ner hemma för att läsa elevtexter eller rätta prov, då ska det erkännas att jag inte alltid har LUST att göra det. I stället skjuter jag på det och surfar en stund. En stund som blir längre och längre. Det handlar om motivation, detta svåra vilja att göra. Jag vet att jag måste, men det är inte alltid tillräckligt . När jag sitter där och inte har lust att göra, då brukar jag tänka på mina elever och får större förståelse för deras brist på motivation. Om lärande, skolans inneboende tröghet och om motivation talar Sir Ken Robinson i denna häftiga video:

På Tysta tankar finns en efterföljande diskussion, läs här. Han är klok Sir Ken. Och klokt var också mycket av det vi läste om på högskolan. Jag skulle bara önska hjälp med att göra undervisningen så där spännande, relevant och motiverande som den bör vara. För det är enklare sagt än gjort.

* * *

När jag rättar elevtexter brottas jag alltid med hur mycket jag ska lägga mig i, hur mycket jag ska rätta. Jag har ännu inte funnit ett sätt som jag känner mig helt bekväm med. Jag försöker väl rätta för att visa på skrivregler – om man inte vet, hur ska man lära sig om man inte får veta (och så många läser ju så lite så att de inte får det via den egna läsningen som modellerar). Jag försöker undvika att rätta när texten är mer personlig och när det finns styrkor att uppmuntra så kan man koncentrera sig på det och glömma skönhetsfelen. Men alltför ofta är jag där med min penna – mycket beroende på att det sällan finns tillräckligt med tid för enskilda samtal. Lektionstiden är snäv, eleverna många och några av dem tar det mesta av tiden. Här är en häftig video med tänkvärt om ”rätt språk”:

Comments
5 Responses to “Kloka män om skola och språk”
  1. Jan Lenander skriver:

    Får jag göra lite reklam för en artikel som jag tycker passar så bra ihop med Ken Robinsons tankar om motivation och valfrihet. Mycket tråkigare en Kens men samtidigt mycket mer direkt applicerbart i svenska skolan.

    Bra valfrihet för alla låter väl som en lockande skolförändring.

    Visst är det spännande hur man kan sammanföra så många tankar till en bubblande helhet, där orden studsar in i gapet på en som en härlig pizza och meningarna skiner som en solnedgång över havet och ett inlägg blir en resa in i någon annans tankevärld. Då är plötsligt ord en resa mot en rikare värld vilket Stepen Fry försöker visa.

    Då kan även Emanuel Kants tunga texter fylla mig med jubel.

    • Janis skriver:

      Intressant artikel! Hermeneutik som ledstjärna, det är vad jag önskar och vad jag också läser in i dina tankar.
      Ursäkta att din kommentar dröjt, den fastnade i filtret, tyvärr. /Janis

  2. Mats skriver:

    Tack!
    jag älskar Stephen Fry!

  3. Janis skriver:

    Mats x 2: Varsågod och tack för länk! Visst är han underbar!

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Hos Metabolism visar Janis vägen till ett klipp av Stephen Fry. (Länk) […]



Kommentera

