Skriftliga omdömen – ska det vara så svårt?

Rent teoretiskt är det rätt enkelt; titta på målen och betygskriterierna och ställ frågan ”kan eleven detta?”. Men ändå blir det så svårt.

Kollegan vid bordet framför saknar lärarutbildning och har fått veta att omdömen av typen ”Pigg och glad” inte är riktiga omdömen. Själv sitter jag och tittar på de omdömen jag har skrivit och inser att de inte är mycket bättre än ”pigg och glad”. Det är bara uppräkningar av de uppgifter vi gjort och om eleven lämnat in dem eller inte. Längre har jag inte kommit.

Jag funderar på att göra ett kalkylblad med alla mål och betygskriterier och elevernas namn och helt enkelt bocka av när jag ser att eleverna nått målen. Binärt, av eller på. Men det verkar för lätt, ska det inte vara svårare? För det har jag hört att det ska vara. Är jag för snäv i mitt tänk?

Det är ju lite svårt, för vad är ”att kunna”? Dreyfus & Dreyfus matris försvårar det hela. Eller, den förtydligar ju också och visar på skillnaderna mellan att vara nybörjare och expert så den ÄR bra. Men det gör ju att jag måste bestämma mig för om eleverna ska vara noviser eller nybörjare (ursäkta översättningen) för att klara G-nivån.

Sen är det alla kringfrågor:

Hur gör man med de elever som inte gjort ett skit, men som man vet skulle kunna göra flera uppgifter på en eftermiddag och få klasskamraterna att skämmas? Kan man bedöma det man vet men inte sett?

Hur får man eleverna intresserade av deras egen utbildning och utveckling?

Anne-Marie Körling ger ett förslag på hur ett skriftligt omdöme i svenska kan se ut. Målen har tagit en allt för liten plats i de omdömen jag sett och själv skrivit, så Körlings exempel är bra.

Comments
3 Responses to “Skriftliga omdömen – ska det vara så svårt?”
  1. Janis skriver:

    Jag gav ut en sådan där uppställning med mål och betygskriterier för eleverna att fylla i, men de verkar inte ha det i minnet, så att säga. Jag ska dela ut en gång till tänkte jag, och när de fyllt i ska jag fylla i, så ser vi om det överensstämmer …
    Jag mejlar en grej jag använder vid skriftliga omdömen om det kan vara till någon nytta.
    Ses snart, undrar om vi kan avhålla oss ifrån att diskutera detta och i stället bara vara ..?

  2. Morrica skriver:

    Nej, man kan inte bedöma det man inte sett. Du kan ta fel, även om du känner dig jättesäker på att eleven skulle kunna nysa ur sig ett strålande arbete finns risken att du köpt en skinande fasad, så mitt råd där – försiktighet.

    I övrigt är kalkylblad ingen dum idé. Det ger överblick både över vad som är gjort och inte gjort och över elevens utveckling, om den ligger på samma nivå eller förbättras stadigt.

    Ett tips är att tänka sig att man är i andra änden på processen – man ska inte skriva omdömet, utan läsa det och utifrån det få veta tillräckligt mycket om elevens kunskapsnivå för att kunna ta vid och fortsätta undervisningen. Däremot behöver man inte få veta något om vem eleven varit i den förra klassen, vilken roll eleven haft i gruppen eller vilken roll den tagit.

    Jag vet inte om det var till någon hjälp, men kanske?

  3. Lina skriver:

    Att vara i andra änden på processen måste väl i alla fall innebära att man är elev eller vårdnadshavare – snarare än en lärare som ska fortsätta undervisningen (även om omdömena o c k s å kan vara ett stöd för den som ska fortsätta undervisningen med en elev)?

    Omdömen handlar väl om elevens kunskaper? Vilka mål har uppnåtts? Hur kan eleven arbeta/vad kan eleven göra för att nå de mål som ännu inte nåtts?

    Men att, när man skriver det, utgå från att omdömet ska tolkas och förstås i andra änden tror jag är både lämpligt och nödvändigt… =)

Kommentera

