Det livslånga lärandet

Jag har sådan ångest över allt jag inte kan, eller inte kan särskilt bra. Det är därför jag anmält mig till några sommarkurser. Jag som trodde jag hade pluggat färdigt för ett tag.

Så, javisst, det livslånga lärandet – absolut. Men inte under mitt första sommarlov på många år, det hade jag inte tänkt mig. Undrar om jag ens ska söka jobb till hösten? I stället behöver jag kanske förkovra mig i det jag inte fick med mig från min fem (5!) år långa utbildning, men som jag av erfarenhet lärt mig är grundläggande. Visst lär jag ju medan jag gör,  men jag orkar verkligen inte med ett skolår till där jag känner mig så inkompetent eller osäker på vissa områden.

Comments
4 Responses to “Det livslånga lärandet”
  1. sökaren skriver:

    Vad känner du att du saknar? Jag känner mig också lite orolig. Som blivande klasslärare med ansvar för ibland alla skolans ämnen känns det både bra och dåligt med högskolans fokus på djup som gör att jag ju inte hinner läsa alla mina ämnen ens. Jag ska ju kunna allt liksom.

    • Janis skriver:

      Ämneskunskaperna kan nog inte vara 100%, man måste fortsätta lära medan man lär ut; förkovra sig i det man märker behövs.
      Jag är ju ämneslärare och därför borde problemet vara mindre, men jag märker att min utbildning (senare år och gymnasiet) inte riktigt förberett mig på det man möter i de lägre åldrarna av ”de senare åren”. Jag har gjort marxistiska och dekonstruktivistiska textanalyser och läst kritisk diskursanalys – men det hjälper mig inte när jag ska försöka hjälpa en dyslektiker att stava den knepiga engelskan …
      Mindre teoretiserande (även om intressant och personligt givande/utvecklande) och mer handfast pedagogik hade varit önskvärt.

  2. Emma skriver:

    Det kan förstås vara en alldeles riktig känsla du beskriver. Men jag tänker lite så här:

    Det är inte rimligt att man ska kunna allting efter en femårig utbildning. Läkare går AT, vi börjar jobba. Ingen förväntas vara ”fullärd”. Visst saknar man saker längs vägen – men det finns kvällskurser och sommarkurser att hålla i när det blåser om man har det teoretiska behovet.

    En annan aspekt är ju det här med om man någonsin kommer känna sig hemma på det man gör. Jag tror det viktiga snarare ligger i att ständigt utvärdera och lära sig av det som fungerat och det som inte fungerat i den dagliga undervisningen. Det är inte farligt att misslyckas – det är farligt att inte lära sig av det.

    Är din oro en sådan som kommer att stillas av mer studielån och ännu en termin i skolbänken? Eller är det en sådan oro som du måste jobba dig igenom?

    Om du är osäker kan du ju helgardera dig. Sök både jobb och studier och känn efter.

    Och fortsätt blogga, förstås!

    • Janis skriver:

      Tack för kloka, och tröstande, ord! Jag har antagligen för stora krav på mig att göra RÄTT – det är ju sant och visst att de första åren är läroår i nästan lika hög grad som studieåren – men det är ju så oerhört jobbigt att min fumlande och famlande drabbar andra, eleverna!Mina misslyckanden blir ju elevernas, om det vill sig illa. Jag har svårt att ta det, att jag inte gör så bra som jag vill kunna göra, att jag gör dåligt ibland till och med. Det gnager.

      Vissa saker kan jag läsa mig till, annat kräver bara mer erfarenhet. Det svåra är också att när veckorna rullar på så hinner jag inte riktigt med den viktiga utvärderingen, det är först när det stillar sig lite som jag kan lyfta huvudet högt över vattenytan (där jag trampar vatten med näsan alldeles ovanför), kliva upp på ett skär och blicka ut: se helheter, detaljer, samband och verkligen reflektera.

      Jag har också svårt att se vad jag gör bra, det måste ju ändå vara något jag gör rätt, men det ligger jag ju inte vaken och grubblar över precis, det tänker jag aldrig på …

      Just nu drömmer jag om en 80%-tjänst utan mentorskap … det skulle ge tid till både bredvidstudier och reflektioner. Drömma kan man ju alltid!

      Fortsätta blogga? Absolut! Det fungerar ju både som kunskapande och terapi! 😀

Kommentera

