Sommar, sommar, kurser!

Det kanske ser ut som att pusselbitarna faller ur huvudet, men där misstar du dig. De kastar sig uppåt.

Vila är för töntar! Hårt arbete lönar sig! Hellre en kurs i handen än tio på högskolan!
Jag ska (läs: har ambitionen) att gå sommarkurser, bara för att det är roligt. Så här är några som verkar intressanta:

Hantering av arbetsbelastning och stress i lärararbetet – Högskolan Kristianstad (distans)
Man läser om tid, organisation och arbetsuppgifter. Till kurslitteraturen hör texten Kvalificerande arbete – lärares vardagliga arbete som bas för lärarprofessionens autonomi, som finns att ladda ner från Lärarförbundets sida.

Svenskans struktur – Uppsala universitet
Om svenskans grammatik och fonologi.

Kreativt skrivande – Högskolan Kristianstad (distans)
Skrivövningar och poetik. Det låter onekligen roligt.

Kärlek, motstånd, medier. Skrivandets och läsandets praktiker – Stockholms universitet
Utifrån olika teman, t.ex. kärlekmotivet, undersöks läsande och skrivande. Luddigt, men jag blir väldigt nyfiken.

Dynamisk pedagogik I (15 hp) – Stockholms universitet
Oj! Det här verkar både läskigt och roligt (allt som innebär drama och gruppövningar är läskigt i min bok). Kursen är ”upplevelsebaserad” och handlar om ledarskap ur ett individperspektiv. Att webbadressen inleds med sisu ser jag som ett tecken på att det krävs en hel del sådan. I välkomstbrevet står det att man bör ha oömma kläder och gymnastikskor med sig.

Learning study, Lärande i klassrummet I – Högskolan Kristianstad (distans)
”Vill du bli framgångsrik som lärare?” står det första av allt i kursbeskrivningen. Eh… ja? Även om det är lite för mycket tvättmedelsreklam över texten så vet jag att jag är i behov av att, under ordnade former, reflektera över vad jag gör på jobbet.

Chick lit – Linnéuniversitetet (distans)
Det är med blandade känslor jag klickar på ”Lägg till”. För jag gillar inte chick lit. Men mina elever läser chick lit, och jag måste ju kunna prata med dem om den utan att stanna vid ”mendetärjusåhimladåååligtttjejer”. Sen kanske jag lär mig något på kuppen.

Det är väldigt mycket nytta och väldigt lite nöje (även om jag gillar mitt jobb), men det fanns inga distanskurser som var av nöjeskaraktär. För fotografi var man exempelvis tvungen att befinna sig i Göteborg. Kanske borde jag titta lite på folkhögskolornas kurser också…

Comments
3 Responses to “Sommar, sommar, kurser!”
  1. Morrica skriver:

    Definitivt, folkhögskolor är trevliga ställen

  2. Janis skriver:

    Ja, det var Learning studies jag också hade klickat på, på min långa sommarkurslista! Och hantering av arbetsbelastning och stress är väl ett måste! Känner ett par andra, både nyexade och proffs, som också skulle må bra av den!

    Dynamisk pedagogik kanske vore det mest utvecklande eftersom det utmanar mest? Skyller på att resan till Uni är för lång i sommarvärmen – eller borde man sätta den som prio ett? Dynamisk och dramatisk, det vore något det!

    Du ska få låna någon Marian Keys av mig, och en Helen Fielding som är riktigt bra – chic lit behöver inte alltid vara så illa! Och lite kärlek, förstås, nu när du fått smak för den genom all Jane Austen. Men det är väl typisk sommarlätt läsning, för stranden eller så, men alls inte såhimladåligt! Ingen Strändernas svall eller Brott och straff, men man äter ju inte oxfilé heller, alla dagar, för trist vore ju det! Dags att stiga ner från den höga pållen! 😉
    /Janis

Kommentera

