Mycket snack men lite verkstad

Några av min sons klasskamrater uttryckte häromdagen att de tycker att sonen ska bli politiker. Det är inte ett gott betyg åt politiker.

För det sonen gjorde var att hålla låda om något som egentligen inte hade hänt, och som därför inte var sant.

Han redogjorde på en lektion för deras ”gruppdiskussion”, och påstod att de diskuterat ditten och kommit fram till datten. I själva verket hade de snackat om något helt annat, och spelat Tetris.

Vilket inte är ett gott betyg åt skolan – det att han ännu en gång kom undan med en bluff.

Så, vad gör vi åt våra politikers genomskådade svada och våra skolelevers fejkande? Och vad gör jag åt min käre son? Han  som är mycket nöjd över sin förmåga att bluffa  … jag är lite orolig över vad det är han lär sig, den käre gossen.

Vem ska man tro på, tro på, tro på när, tro på när allt är så här?

* * *

Mer om ”fusk” här och här och här.

PS Det är otroligt vad många sätt det finns att fuska på – det får man höra en hel om som lärarstudent (eleverna tänker visst varken på att jag kan skvallra, eller att de lär mig något viktigt som jag har nytta av när jag blir färdig lärare!) Fusk har alltid funnits, det kommer vi inte ifrån – det gäller att fundera över sina prov-upplägg,  eller på vad det är man ska mäta och hur/vad man ska bedöma …

Comments
One Response to “Mycket snack men lite verkstad”
  1. asapasa skriver:

    Ja om man ska se positivt på saken är fusk en kreativ verksamhet, som utvecklar både fuskarna och oss lärare som ska motarbeta fusket.

Kommentera

