Björklund går för långt

Läraren är skolans viktigaste resurs. Och lärarens viktigaste verktyg är att varje lektion undervisa och leda klassen. Pedagogiska trender har länge drivit lärarna bort från lärarledd undervisning. Den utvecklingen måste brytas och lärarna måste åter ta plats i klassrummet. Genom att undervisa, instruera och vara lärare kan lärarkåren vända skolans negativa trend. Det är hög tid att låta lärarna vara lärare. (DN Debatt i dag)

Jag kan inte i ord förklara hur arg jag blir över Björklunds debattartikel. Den är svår att bemöta fullt ut utan att behöva ta ett par timmar av min söndag för att analysera och sedan formulera vad jag tycker. Och jag väljer att hellre fortsätta läsa och bedöma uppsatser.

Den är svår att enkelt bemöta eftersom den blandar självklarheter som alla kan instämma i med förenklingar av vad undervisning och lärande är.

Men nej, som SO-läraren Petter skriver på twitter: Katedern är inte ett pedagogisk verktyg. Och, som jag själv skrev i morse, lärarledd undervisning får man bäst genom högre lärartäthet.

Jag önskar att jag ordagrant kunde citera vad en elev sa till mig när h*n hade fått en lång stunds enskild hjälp, vilket är en LYXVARA i skolan, och önskade att så skulle det alltid vara för h*n vill så väldigt gärna lära sig, men har så svårt att förstå när läraren förklarar och talar till hela klassen. För den finns, Björklund, helklassundervisningen – bara någon utanför skolan skulle tro att den slutat existera. (Även om många katedrar försvunnit. Vi rör oss runt i klassrummet, Björklund, det finns pedagogiska poänger med det, förstår du. Men talar gör vi, och inte sällan alldeles för mycket. Att vi talar till en hel klass är nämligen ingen garanti för att alla lyssnar. Eller förstår. Den lärarledda lektionen måste få innehålla mer än maximalt 3 minuter/enskild elev i veckan.)

Debattartikeln i DN i dag gör mig riktigt, riktigt arg. Det är hög tid att politiker håller sig borta från pedagogiken.

Har du lärarleg, Björklund?

 

Uppdatering 2: Ett klokt inlägg om katederundervisningen: Hur tänker du nu, Björklund?

Uppdatering 1: Från twitterflödet (går du in, så ser du också vem som skrivit vad):
  • Mer katederundervisning – he is back! Mannen från framtiden med receptet från forntiden #merkateder wp.me/p3EJZ-4ep
  • Ett nytt inlägg: Skolan ska vara meningsfull, blir den det med katederundervisning? http://bit.ly/dVc1UE
  • I andra yrken krävs utbildning för att få gissa. När det gäller undervisning är alla experter utom de som utbildat sig/forskat.#merkateder
  • Det som saknas i #merkateder är interaktion:http://korta.nu/merkateder
  • Både #merkateder och s.k. ”elevaktiva arbetssätt” bygger på oreflekterade förmedlingspedagogiska antaganden http://bit.ly/fIRPIx
  • Det är intressant att #Björklund väljer #DNdebatt som forum. DN har väl som agenda att skriva ner svenska skola…
  • Lärarledd undervisning är inte samma sak som katederunderv & behovet av baskunskaper utesluter inte kreativitet i klassrummet.#merkateder
  • Ingrid Carlgren om #egetarbete(apropå #merkateder)http://bit.ly/h7i7rz sidan 123ff
  • Ju fler som försöker visa på att forskningen visar det omvända mot hans katedertänk kan det kanske gå att så ett frö.
  • Började skriva ett öppet brev till Björklund men la ner. Karln är ändå inte intresserad av forskning som visar på lärande. #trött
  • Tänker att när lärarleget är i var lärares ficka är det bara att lyda idiotiska påbud som #merkateder eller bli av med det. Leget, alltså…
  • Veckans inlägg på Omvärldsbloggen om läraryrkets utmaningar är värt att begrunda i ljuset av #merkateder http://bit.ly/f0Bqbe
  • Lärarledd undervisning (med el utan fysisk ”kateder”) är som vatten när man lagar soppa: nödvändigt, men inte ensamt tillräckligt.
  • Om barn inte är vana att ta ansvar så är inte svaret att ta bort möjligheten att utveckla förmågan. Man kan lära sig ta ansvar!#merkateder
  • Se även http://bit.ly/ho8fuT RT @jocxy Ett extremt exempel på en pedagogik med enorma resultat är (googla:) quest2learn#merkateder
  • Historiskt sett har #Folkpartiet varit lärarnas parti. Det känns som att den tiden är förbi nu. #merkateder #Björklund
  • #merkateder vs @SirKenRobinson
  • Läser Björklunds debattartikel. Blir så jäkla arg. Som om att eget ansvar för sitt lärande betyder att läraren är frånvarande?!#merkateder
  • Ska vi gissa att Björklund inte blev så inspirerad av #Skavlan i fredags? korta.nu/kateder (via @joachimth)
  • Inser, efter att ha läst dagens DN debatt, att jag tydligen är en del av en ”kulturradikal vänstervår”…där ser man
Comments
19 Responses to “Björklund går för långt”
  1. Anna Kaya skriver:

    Visst blir man upprörd? Och jag tror det är tanken med debattartikeln, som jag har skrivit om: http://nyisvenskaskolan.blogspot.com/2011/03/ner-i-kallaren-och-leta-kateder-eller.html

    Bra fråga på slutet, förresten! Har han lärarleg, månntro? 😉

    • Janis skriver:

      Man blir mäkta upprörd!
      Men varför skulle debattartikelns syfte vara att starta opinion, det måste finnas andra sätt att göra det utan att både trampa på en massa tår och avslöja hur grunda hans kunskaper om skolan är? Är inte syftet lika populistiskt som det oftast brukar vara – det låter bra tills det granskas närmare, vilket alldeles för få gör?

  2. Tweedelee skriver:

    Det finns inte en universallösning, gemensamma genomgångar är bra för en del, men jag vet hur värdefullt det är när man kan sitta ner med en enskild elev, läsa högt, prata och förklara. I klasser med 30 hinner man inte med det, man får inte kontakt, inte ens om man står och babblar sig själv blå där framme vid whiteboarden.

    Det finns inga universallösningar, men färre elever per lärare skulle vara en bra början.

  3. Jan Lenander skriver:

    I Att undervisa en grupp elever tillsammans funderar jag på den våldsamma kritiken av så kallad ”katederundervisning” och undrar varför det inte ska vara möjligt att få utnyttja gruppens kraft för att få med alla elever. Jag vill också ha mer resurser till skolan så att vi har tid att bjuda eleverna på mer individuell undervisning men tycker att kritiken mot Björklunds förslag är felriktad. En bra användning av det flerstämmiga klassrummet lägger grunden för att hinna med några specialinriktade insatser för individen. Flera andra metoder ger inte strukturen för att hinna med något viktigt.

    • Janis skriver:

      Gruppens kraft finns det väl ingen som säger något ont om, tvärtom är det den man strävar efter: det mångstämmiga klassrummet. Allt Björklund skriver i sin debattartikel är inte av ondo, men han behöver verkligen formulera sig bättre om hans begrepp ”katederundervisning” ska kunna undgå kritik…
      Vi vill detsamma, den uppfattningen har jag fått många gånger – skillnaden är att du läser in saker i Björklunds uttalanden som jag inte finner i min läsning.

      • Janis skriver:

        OBS! Med ”vi” menar jag dig, Jan, och mig.

      • janlenander skriver:

        Ja du och jag vill detsamma, sen har vi kanske olika känslor för en hel del av det Björklund skriver om. För mig var katedern en härlig sak fylld av roliga överraskningar som fröken tog fram. Jag stötte aldrig på någon katederundervisare under min skoltid men en lärare som körde totalt ogenomtänkta grupparbeten och en obehörig lärare som nästan bara hade eget arbete och rita gissa spring.

  4. Farmor Gun skriver:

    ”går var jag rätt upprörd när jag tänkte på hur ojämlika förhållanden, som råder i Sveriges skolor – där en del lärare hänger med i utvecklingen, men, som det verkar, alltför många lärare spjärnar emot styrd av sina vanföreställningar i förhållande till IT i skolan. Man kan knappt tro att det är möjligt att det finns mellanstadielärare som anser att användningen av IT är något som skolan ska motverka, eftersom barnen ägnar alldeles för många timmar av sin vakna tid åt aktiviteter med hjälp av datorer och mobiler. De har inte fattat – om inte skolan och läraren tar plats genom att använda dessa informations- och kommunikationsverktyg, då lämnar läraren och skolan plats för rätt mycket annat. Dessutom dödar ett sånt förhållningssätt elevernas tilltro till lärarnas förstånd, vilket äventyrar tilliten i övrigt.” …

    Andra som skriver om #merkateder är: Pelle Pedagog; Kristina Alexanderson; Per Olsson; metabolism; frepablog; och många många andra.

    http://farmorgun.blogspot.com/2011/03/mer-kateder-och-nej-till-datorer.html

  5. Helena von Schantz skriver:

    ”Innan jag läste Björklunds debattartikel om katedern läste jag en hel drös blogginlägg om artikeln. Vissa var rosenrasande, andra indignerade, somliga roade, många föraktfulla. Det det rådde mest enighet om var att Jan Björklund inte var kvalificerad att fatta beslut om skolan. Jag hade alltså höga förväntningar när jag väl tog mig an artikeln. Fire and brimstone, ord och inga visor, en major som pekar med hela handen skulle DN väl minst bjuda på.

    Nej pyttsan. Istället hittade jag en högst resonlig artikel där det redogörs för problem, forskning, lösningsförslag med en hel del kvalificerande ord som ”sannolikt” och ”mycket talar för”. …”

    http://helenavonschantz.blogspot.com/2011/03/bjorklund-katedern-och-jag.html

  6. CRW skriver:

    ”Precis som Janis på Metabolism uttrycker kan det naturligtvis istället vara så att läraren tar för mycket tid i anspråk med att tala till hela klassen. Många elever har svårt för att undervisas i helklass, och för mindre motiverade elever kan lärarens prat bli ett brus i bakgrunden som i värsta fall stör mer intressanta aktiviteter som att prata med kompisen och kolla Facebook i mobilen. Att ha en dialog med klassen låter onekligen fint, men i praktiken kan det vara så att man har en dialog endast med de 4-5 elever som är mest intresserade, eller mest angelägna att upprätthålla fasaden av intresse.” …

    http://robertwallden.blogspot.com/2011/03/bjorklund-en-sjalvutnamnd-expert-bland.html

  7. Ronnestam.com skriver:

    Oskar Leijon gjorde mig uppmärksammad på att Dagens Nyheter publicerat ett debattinlägg av Jan Björklund senare samma dygn som handlar just om vår framtida skola. Att döma av samlingen av bloggar som kommenterat på Knuff så satte det fart på bloggosfären.

    http://www.ronnestam.com/tank-om-darfor-behover-vi-en-kunskapsrevolution-i-sverige-nu/ 2010-03-13

  8. Renata skriver:

    Det gör han inte alls (går för långt)! Snarare går han för kort. Katederundervisning är förutsättning för en undervisning där elever lär sig att lyssna till andras tankar, lär sig att resonera och bemöta och lär sig att tänka SJÄLVSTÄNDIGT! Många helt felaktigt påstår att katederundervisning inte leder till självständiga individer!? Vilken idé? Varför skulle man inte lära sig självständighet då? … för att man lär sig att lyssna till andra och ta ställning? Förstår inte. Dagens elever är de mest osjälvständiga jag har sett under mina 30 år i yrket. De kräver ju ständigt ett personligt omhändertagande. Så funkar inte samhället.

    Och att det skulle behövas fler lärare förstår jag inte heller. En lärare/klass/lektion skall räcka om gruppen har övats till uppmärksamhet och hänsynstagande!

    Renata

    • metabolism skriver:

      Vi lägger förmodligen in mycket olika saker i begreppet ”katederundervisning”.

      Många elever har mycket svårt att ”övas till uppmärksamhet och hänsynstagande” – om man ens skulle komma på tanken att kalla de många slags särskilda behov som inte löses med ”Katederundervisning” för ett behov av att ”övas till uppmärksamhet och hänsynstagande”

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] bloggare om detta: Ny i svenska skolan, Metabolism, Kristina Alexandersson, […]

  2. […] samma ämne: Metabolism, Ny i svenska skolan, Kristina Alexandersson, Ordklyverier, Christer, Tysta […]

  3. […] Janis (metabolism): ”Jag säger: mer och bättre lärarledd undervisning får man med fler lärare i klassrummet eller mindre klasser.” […]

  4. […] Monica, Lina och Janis som ligger bakom bloggen Metabolism faller in i kören av missnöje och listar en del av reaktionerna på Twitter som jag tycker är […]



Lämna en kommentar