De självutnämnda experterna

Porträtt av Jan Björklund

EXPERTEN Foto: Johan Ödmann. Från http://www.sweden.gov.se/sb/d/7562.

Ni vet de där sportfantasterna? De som intresserar sig på  för en eller flera sporter? De som diskuterar och kommenterar spelupplägg, kedjor, passningar och dribblingar både före, under och efter match?

Alltså alla de miljoner självutnämnda expertkommentatorerna som har starka åsikter om sporten, matcherna, spelarna och tränarna. Alla de  förbundskaptener som styr sitt lag från TV-soffan genom höga, ofta arga, rop och sedan diskuterar i fikarummen om HUR laget borde ha spelat och hur USEL coachen är, och hur det BORDE ha gått till om de själva fått bestämma. Väldigt få av dessa självutnämnda experter har någon större erfarenhet av varken sporten eller coachandet.

Jag tänker mycket ofta på dessa när vår utbildningsminister uttalar sig.

Men när sporten, faktiskt, är en lek – så är skolan på blodigt allvar. Den bör behandlas därefter.

Frågar sig aldrig utbildningsministern vad pedagogerna själva diskuterar? Diskuterar de katedrar och disciplin, eller diskuterar de kanske hur att finna elevernas motivation och hur arbetsvillkoren för lärarna borde förändras?

Comments
6 Responses to “De självutnämnda experterna”
  1. Jan Lenander skriver:

    Jag har under min tid som verksam lärare mött ett rent tåg av IT-guruer, framtidsforskare och PBS-entusiaster som kommit infarande och dragit en föreläsning på katedermaner om att läraren ska vara handledare i den moderna skolan. Jag hör alltså till de som har andra självutnämnda experter som jag avskyr mer än Björklund även om jag gärna skulle vilja lyfta tillbaka formuleringen uttrycken och definitition av ord till oss verksamma i skolan.

    • Janis skriver:

      Det finns många självutnämnda experter att ogilla, men bara Björklund är utbildningsminister …

    • janlenander skriver:

      En hel del andra har ställt till betydligt mycket mer skada genom sina frälsarturnéer. Tittar man igenom det Björklund skriver så är det ”katetderundervisning” inom citationstecken och saker kring strukturerad lärarledd undervisning där han kan basera sig på riktigt välgjorda undersökningar. Hur stor del av Björklunds tal är ”självutnämnd expert” och hur mycket är ganska sunda bra förslag? Det kanske är så att det är en övervägande del som är bra.

      • metabolism skriver:

        Han hade kanske helt kunnat låta bli det laddade ordet?(Särskilt som citationstecknet lätt faller bort när det sedan återges och när det uttrycks muntligt.Under min utbildning var k-ordet bland det fulaste som fanns).

        Och visst finns det andra som ställt till (även om jag inte vet vilka frälsarturnéer du refererar till), men för det kan ju inte Björklund undgå kritik. Det kanske är så att en övervägande del är bra – enligt vissa – och det kanske är så att Björklund vrider tillbaka klockan ett halvt/helt varv, när vi i stället borde tänka nytt?

  2. Sture Eriksson skriver:

    V g se min hemsida!
    Sture Eriksson

  3. Sture Eriksson skriver:

    Den nya läroplanen LGR11 har en allvarlig brist då den reflekterar “enhetselevens” utveckling enligt Piaget men saknar de forskningsbaserade principerna för en genuin individualisering av undervisningen. Se ”Sture Erikssons hemsida”: http://home.swipnet.se/StureEriksson/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: