Bedömning och betyg. Och matrisvåld.

Missförstå mig inte.
Få människor tycker lika mycket om diagram och staplar som jag.
Tabeller som jag. Excelark som jag.

Men människor.
Är inte det sådana man ska lära känna på djupet?
Är inte det sådana man ska samarbeta med för att nå ett gemensamt mål?
Ska man inte hålla människor i sin irishand, en i taget?

Löpande band. Nej tack så mycket. Nej tack så jävla mycket.

Och jag har inte (ens) öppnat fredagsbitterhetsvinet (än).

Vilken värld vill vi ha?
Vilka människor vill vi ha?

Comments
10 Responses to “Bedömning och betyg. Och matrisvåld.”
  1. Mats skriver:

    Jag är också akut matristrött.

    För mig kommer Matrisen alltid vara Sydsvenskans personalmatsal.

  2. Bertil Törestad skriver:

    Ilska är det bästa mot kärlek.

  3. Varav kommer denna matriströtthet och matrisvåld? Har ni blivit påtvingade att använda dem?

    Om man inte ser det som ett redskap för lärande så ska man väl inte heller använda det, tycker jag.

  4. Bertil Törestad skriver:

    Visa då, med hjälp av diagram och tabeller gärna, vad matrisvåld innebär i sammanhanget. Gärna kortfattat.

    • metabolism skriver:

      Äsch, inte kan vi visa diagram och tabeller över matrisvåld, Bertil! De uppgifterna som klämts in i eller utifrån matriserna är ju inte för offentligheten till en början, och matrisvåldet handlar mindre om de data som står där än känslan att våldföra sig på människor genom att förminska dem till något som man kan lägga ett raster över och bedöma enligt en matris. Om jag förstått Lina rätt.

      Dokumentationskravet är större än någonsin och jag tror vi kommer få höra mycket mer om avigsidorna av detta. Från både män och kvinnor, från både ordningsälskare och mattehatare.

      /Janis

      • Bertil Törestad skriver:

        Matrisvåld är ju ett bra slagord. Sedan är det slut på det kreativa. Vi människor måste alltid sammanfatta vad vi gör och vad vi ser. Det gör vi dagligdags. Om vi är så pass mogna att vi förstår att det som finns i matriserna är hopklämda fakta så tror jag vi klarar oss över
        även detta hemska!

  5. Det är hur som helst något beklämmande när dokumentation blir ett mål i sig. Vad det ger för resultat ser vi hos polisen, läkarkåren och lärarna.

  6. Eleverna har rätt att inom undervisningen på gensvar på vad de har gjort bra, vad de kan göra bättre och vad de bör göra för att gå vidare i utvecklingen. De ska också få ta del av tydliga kvalitetskriterier så att de vet hur de ska lyckas. Matriser är ett verktyg som jag finner användbart i detta sammanhang. Och matriser behöver inte vara något som singlar ned från ovan; det går utmärkt att utforma matriser och kvalitetskriterier tillsammans med elevgruppen.

    Dokumentationströttheten kan jag dock förstå helt och fullt, och när det gäller det så är jag som verksam inom vuxenutbildningen relativt förskonad. Min entusiasm inför matriser skulle nog dämpas betänkligt om jag blev pådyvlad att använda dem.

Kommentera

