Klass 9A igen

Det närmar sig nu, och Klass 9A tas upp i nyheterna på måndagskvällen och i Aftonbladet på tisdagen.

Nyheterna talar om superlärarna som i den nya omgången ska coacha skolans ordinarie lärare, i stället för att ta över en klass som i förra omgången. Ett par elever från gamla klass 9A intervjuas, och det har gått bra för dem. Det var självförtroendet som TV-lärarna gav mig, säger en. Och att de engagerade lärarna brydde sig. Det var själva tävlingsmomentet och tv-kamerorna som sporrade mig, säger en annan. Skolan berättar att de inte lyckats bibehålla de goda resultaten efter det att superlärarna åkt hem och tv-kamerorna släckts. Det handlar om mer än bara resurser, säger någon (nyhetsankaret, tror jag); det handlar om pedagogiken och lärarkompetensen. Skolan talar om föräldraengagemanget, och att lärarkåren var förstärkt under tiden som programmet spelades in – det visade sig att också parallellklassen 9B:s resultat blev bättre den där terminen.

En av superlärarna uttalar sig i Aftonbladet i dag: ” Standarden på den svenska lärarkåren är under all kritik”. Herr Louca har alltså gjort en empirisk studie sedan vi sist såg honom på TV? Eftersom han så benhårt och kategoriskt kan uttala sig om en hel yrkeskår, menar jag.  Eller är det, hemska tanke, bara en subjektiv åsikt? Skulle inte gillas av en svensk- eller SO-lärare, vill jag bara inflika. ”Många nyutbildade lärare är uppenbarligen inte tillräckligt rustade för att gå ut i klassrummen och ta ansvar för våra barns framtid.” Hör denna mening direkt ihop med den förra? Är det de nyutbildade lärarna i lärarkåren som är under all kritik, eller är det alla lärare (exkl. ett fåtal superlärare)? Hur länge har då detta fortgått? När exakt var lärarkåren så bra som en lärarkår ska och bör vara? Och när började det gå utför och varför? Jag bara undrar. ”Det är dags att ta debatten om lärarnas roll och ansvar” avslutar herr Louca.

Jag kanske är snarstucken, men inte tycker jag att debatten har börjat bra.

Mitt excelprogram har slutat fungera så jag kan tyvärr inte läsa Skolverkets statistik över personalen i grundskolan, för att avgöra hur många lärare herr Louca hunnit träffa och bedöma, innan han förkunnade sin dom. Inte heller känner jag till hur stor andel av lärarkåren som är nya lärare. Det vore ju väldigt illa om det finns för många av dem – så illa rustade som de sägs vara. Eller om det nu procentuellt sett inte är så många nyexade, vad extra tokigt att de särskilt nämns av herr Louca. Att lärartätheten har minskat, det går i alla fall att utläsa utan excelprogram hos Skolverket.

”Svenska lärare räcker inte till” har kvällstidningen satt som rubrik. Vi får hoppas att TV, superpedagogerna och deras  inspirerande exempel ändrar på detta!

Comments
15 Responses to “Klass 9A igen”
  1. Vidi skriver:

    I början av 60-talet. Sen gick det utför.
    Titta på studentbetygen för blivande lärare
    av idag.

  2. Janis skriver:

    Om jag tittar på mina gymnasiebetyg och högskolebetyg är jag också en superlärare. Men det förklaras väl av betygsinflationen, förstås. Konstigt att vissa satts av lärare av det gamla goda gardet. Om vi nu ens tror på betyg som den enda värdemätaren av lärares kunskaer och förmågor.
    Om vi i stället tittar på antalet lärarledda seminarier på högskolan, det skulle vara intressantare (om det är lärarutbildningen som ska kritiseras, menar jag – och om vi vill göra en jämförelse mellan grundskola och högre studier och tänka lite till om lärartätheten).

  3. Emelie skriver:

    Vad tråkigt det är att få höra om hur dåliga vi är hela tiden, vi som gått den nuvarande lärarutbildningen. Jag är också en superlärare, i alla fall en potentiell sådan.

    • Det finns massor av superlärare ute i skolorna. Och det kanske är fler superlärare, än medelmåttor och eventuella dåliga lärare, som är ute på nätet och bloggar, läser och kommenterar. Som vill och kan och orkar. Eller förstår och förmår som jag brukar säga.

      Det finns dåliga lärare och det är det som är det viktiga. Jag tror inte det har med årgång eller lärosäte att göra så mycket som inre glöd och vilja att förändra. Men även den starkaste kan brytas ner av för lite resurser, ledarskap som inte räcker till, föräldrar som inte bryr sig, elever som inte får de stöd de har rätt till och mår dåligt… Men skillnaden på lärare och lärare är om och när man ger efter eller upp.

      Det finns faktiskt många trötta lärare. Liksom trötta och dåliga programmerare, svetsare, taxichaufförer etc. Det får bara lite allvarligare konsekvenser när det rör ungarnas framtid!

      Det gäller bara att ni som har anledning sträcker på er och inser att ni är superlärare!

      Men vi kan väl hoppas på att 9A 2012 handlar om diverse 9:or som har bra lärare och att programmet kan lyfta fram alla vardagshjältar. Vem vet

      • Emelie skriver:

        Varför är det ”det viktiga” att det finns dåliga lärare? Jag tycker det känns minst lika viktigt att lyfta fram att de flesta lärare faktiskt är bra! Jag blir jätteprovocerad av att man gör ett tv-program om en katastrofklass och får det att framstå som att det är så det ser ut i den svenska skolan. Det är inte så det ser ut! De flesta lärare gör sitt bästa! Men ja, det är väl bara att hoppas på att det kommer fram lite i den nya säsongen av programmet. Eller varför inte göra en dokumentärserie från skolan utan supernannies som kan läxa upp de ordinarie lärarna?

        • Morrica skriver:

          ‘Det viktiga’ kanske är en olycklig formulering – om man istället säger att ‘det finns dåliga lärare, och det är ett problem vi måste prata om’ hamnar samma sak i ett annat ljus. Om vi väljer att inte låtsas om att det faktiskt SER ut precis så i svenska skolor (inte alla, men de finns på många ställen i landet) lämnar vi en hel skock elever i sticket, och att göra det vore rätt ocharmigt, inte sant?

  4. janlenander skriver:

    Vi är många lärare som är duktiga och jag känner mig som ”superlärare” i vissa situtationer och under vissa förutsättningar. Oron kring 9A är att det blir ett förenklat budskap kring att bara lärare skärpte sig och blev bättre så … Det är många lärare som kämpar med orken, med motivationen och med humöret. Lösningarna varierar men handlar oftast om förbättrade förutsättningar, dvs. slippa en för svår utmaning, en extra arbetsuppgift eller få ett arbetslag som får mer tid för varandra.

  5. Janis skriver:

    Det kanske är att talet om dåliga lärare blir så generaliserande (för visst finns det lärare som av olika anledningar kan kallas ”dåliga”)som gör att det blir svårt att tala nyanserat om de problem som ändå finns/kan finnas.
    Och att det när det talas om bra lärare blir lika onyanserat. Det är svart eller vitt, madonna-hora, hjälte-skurk.
    Om orsaker till varför vissa lärare misslyckas – ibland eller för det mesta – och orsakerna till när det fungerar – ibland eller för det mesta – var vad som togs upp skulle det kanske mer leda framåt.
    Detta diskuteras förstås, men inte tillräckligt. Jag menar att komplexiteten i arbetet sällan kommer fram (annat än på lärarbloggar) och att alla borde ha den djupaste respekt och förståelse för vilket oerhört svårt jobb lärarjobbet är.
    Jag svamlar, tror jag, hoppas jag kan göra mig förstådd.
    Jag skrev en gång om orsakerna till varför lärare kan vara ”dåliga” (https://metabolism.wordpress.com/2008/05/23/daliga-larare/)
    men jag skulle, inser jag nu när jag skriver, ännu inte kunna skriva mycket om vad som gör en lärare bra.
    Det jag själv skulle behöva först och främst är mer tid att planera och reflektera, till för- och efterarbete, och att den tid jag har schemalagd inte tas ifrån mig av många olika anledningar så många gånger. Ett mer avgränsat uppdrag skulle jag välkomna. Sedan måste vi nog också, när vi talar dåliga lärare, tala ledning. Ledningen som skapar organisatoriska och andra förutsättningar, ledningen som är den enda som kan agera när en lärare upplevs inte fungera. Jag har arbetat ett tag nu, men ingen rektor har någonsin undrat eller intresserat sig för vad jag har för mig … eller ställt en pedagogisk fråga, eller gjort ett besök i mitt klassrum.

  6. Vidi skriver:

    McKinseyrappporten visade med ex från Korea (lågstadie-
    resp ämneslärarutibldning) att ett osorterat intag till en lärarutbildning också förstör den, i längden.
    I dag har vi 1.4 sökande till varje plats, d v s det
    finns inga spärrar vid intaget. Så är det. titta mer på strukturella förändringar än individuella avvikelser.

  7. Emelie, jag håller med. Det är inte så att det är katastrof i varenda klass eller klassrum. Givetvis inte! Mitt förslag för säsongen 2012, är att lyfta fram alla vardagshjältar som skulle kunna ersätta Stavros och Gunilla som superlärare vilken dag som helst.

    Men det blir också provocerande för alla elever och föräldrar som faktiskt råkar ut för de dåliga lärarna. Lärare som inte bryr sig om flickan som mobbas, som inte fattar att de måste anpassa sitt sätt att lära ut till barnen med särskilda behov, som behandlar föräldrar som störande moment.Det är provocerande att man inte ska kunna tala om det för att de flesta är bra. Det viktiga är ju att man inte drar alla över en kam då man diskuterar.

  8. janlenander skriver:

    Jag tror inte att man gör de föräldrar och elever som råkar ut för dåliga lärare någon tjänst genom att inte tala om alla duktiga lärare. Det kanske till och med går bra att tala om att den lärare de är missnöjda med klarar andra situationer utmärkt. Det som behövs är bara att de känner att det görs något åt det som är fel!

    Det här med att tala tyst om hur duktiga lärare är, är det inte bara en metod för att slippa erbjuda förbättringar till de som inte får en bra skolsituationen?

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] This post was mentioned on Twitter by Peter Ellwe and Petter Bergenstråhle, Metabolisterna. Metabolisterna said: Bloggar om 9A igen: http://wp.me/pVMQ-2Ws […]

  2. […] kommentarer Tweets that mention … on 9A igenEmelie on 9A igenJanis on 9A igenmetabolism on Hunduppfostran vs fostran av f…Vidi […]

  3. […] bloggosfären är förstås debatten också i gång se t.ex Metabolism, en lärarblogg om skolan, Man oroar sig inte för småsaker, en liberal blogg om pedagogik, […]



Kommentera

