Dagens citat: Mette Fjelkner om Klass 9A

Mette Fjelkner svarar på Aftonbladets artikel med rubriken ”Svenska lärare räcker inte till” (som jag svarade på igår, då jag främst uppehöll mig vid en av SVT:s superlärares uttalanden), och det gör hon bra:

Av erfarenhet vet jag att det på alltför många håll inte har satsats tillräckligt på att ge alla elever rätt förutsättningar från början. Rätt förutsättningar från början är enligt min mening konsten att kunna läsa, räkna och skriva redan på lågstadiet. Rätt förutsättningar är att ge elever med särskilt behov av stöd. Det är naivt att tro att man i årskurs 9 kan reparera det som gått fel redan i skolstarten.

(V)arför låter man en enskild lärare i en enskild klass stå till svars för tillkortakommanden som politikerna inte tagit ansvar för? Varför ställs inte de högst ansvariga, politiker och skolledare, till svars för att både elever och lärare på alltför många håll har en ohållbar situation?

(L)ärarna utgör en yrkeskår som vi är stolta över, men som vi också ser på sina håll måste få mer stöd för att klara att få eleverna att nå kunskapsmålen. Vi lärare har — och vill ta — ett ansvar för landets kunskapsförsörjning och bildningsnivå. Det kräver också att skolans huvudmän, politiker och skolledningar, tar sitt ansvar. Ger lärare och elever de rätta förutsättningarna med tid och resurser!

(J)ag menar att svensk skola måste låta lärarna leda igen. Men för att det ska var möjligt behöver vi ha ett system där ansvariga lyssnar när lärare varnar för att problem uppstår, att elever behöver särskilt stöd och att fokus måste ligga på undervisning och resultat. Men det kräver också att lärare får det stöd som behövs och den fortbildning som är nödvändig i alla yrken.

Läs debattinlägget i sin helhet:

 

Lärarna – och eleverna – lämnats i sticket av stat och kommun – Lärarnas Riksförbund.

Comments
5 Responses to “Dagens citat: Mette Fjelkner om Klass 9A”
  1. janlenander skriver:

    Ett viktigt citat för mitt ibland en mängd bra saker i serien 9A kommer vi att mötas av det oerhört förenklade budskapen. Det blir mycket av ”Lärare skärp till er” och väldigt lite om förutsättningar och olikheter eller nästan samma sak sagt med SKLs formulering ”Lär av dem som lyckas med skolan”. Förenklat till dumhet.

    Själv har jag som del av att bjuda till motstånd mot de förenklade budskapen provat ett nytt sätt att nå ut, Newsmill. Är det en möjlig väg att stärka debatten?

  2. Ja, det var väl härligt att någon får plats och möjlighet att lyfta fram förutsättningarna. Och då förutom så klart lärarnas utan även elevernas.

    Man kan bara hålla med. Om alla elever med särskilda behov fångades upp i tid och accepterades, och skolan fick de resurser den behöver för att göra de lagstadda särskilda anpassningarna, så skulle fler lärare ha möjlighet att bli, eller förbli, superlärare.

    Men för utom mer tid och resurser kanske något mer behöver fyllas på? Får man ändå vara lite kritisk till lärarkåren🙂, eller kanske snarare lärarutbildningen. Får verkligen läraren med sig den kunskap som behövs för att identifiera särskilda behov och för att förstå, ta till sig och införa t.ex. de specialpedagogiska insatser som behövs? Det verkar finnas en hel del fall som tyder på att det kanske inte alltid är så…

    • janlenander skriver:

      Det finns svagheter hos de som börjar på lärarutbildning, själva lärarutbildningen och hur lärare får möjlighet att växa in i rollen som lärare. Jag hoppas dock på ett nytt tänk och synsätt på detta så att fler lärare får känna sig duktiga och uppskattade, bara detta skulle få en hel del positiv effekt för eleverna. Sen är jag också oerhört positiv till professionellare uppföljning och mer förbättringsarbete på alla håll men efterlyser den nödvändiga tiden för skolledare och lärare så att detta är möjligt.

  3. Janis skriver:

    Jag läste någonstans att de var få av de blivande lärarna som hade lärarlinjen som förstaval, det är inte bra om det stämmer. Jag har också tänkt tanken att lärartbildningarna skulle hålla kontakten med sina examinerade lärare, delge dem de nya kursarnas litteraturlistor t.ex., kanske mer bjuda in till fortbildning utifrån tanken att ”vi lyckades kanske inte ge dem allt vi skulle ha kunnat ge dem – men eftersom lärandet är livslångt, så kunde högskolan fortsätta vara ett lärosäte för sina studenter även efter att de blivit lärare”? Mer samarbete högskola/uni med skolan, alltså. Så att skotten blev mindre täta, och fortbildningen var utlämnad till det goda ledarskapet, det frånvarande ledarskapet, eller enbart individen själv.
    /Janis

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Man oroar sig inte för småsaker – En eldsjäl är en eldsjäl är en eldsjäl Metabolism – Dagens citat: Mette Fjelkner om Klass 9A ….. och många fler, jag fyller nog på […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: