Läs! Och läs igen!

Jag hade just haft ett pass med åttorna som skulle förbereda sig för ett responsgruppsmöte dagen efter. Deras första respons. Det spelade ingen roll hur tydliga instruktioner jag knåpat ihop, eller hur många gånger jag förklarade vad som stod och vad de skulle göra. Det gick så där.

Efter lunchen träffade jag sexorna för så gott som samma uppgift. Jag förklarade ingående och pekade på papperet. Talade långsamt.

Till slut säger en tjej
– Måste du berätta allting? Kan vi inte bara läsa vad det står?

Comments
One Response to “Läs! Och läs igen!”
  1. Mats skriver:

    Det här är så spännande och jag tror att det här ständiga förklarandet är en del av skolans problem.

    Idag var det en kollega som berättade om en kurs hon gick på i fenomenologi. Först läste läraren upp texten och sedan förklarade han vad det betydde.

    Jag blev inte så sugen – och extra roligt att kursen handlar om fenomenologi – den subjektiva upplevelsens betydelse…

Kommentera

