Janis läslogg 2009, del 3

Att föra läslogg under 2009 gick så där, och ännu en gång måste jag rekonstruera från minnet. Årets sista läsning bör ha varit följande titlar:

52.  Fantomerna, av Klas Östergren.

Skrevs redan 1978, och var Östergrens tredje roman.  Nåja, tänker jag, då kanske det inte är så konstigt att den, i mitt tycke, inte är så bra, han var ju ännu ung och grön. Men ”Gentlemen” skrev han bara 2 år senare, så det är nog inte hela förklaringen. Ung man slickar sina sår genom att skriva – och jag läser inte ut boken, jag tröttnar på historien eller kanske berättarjaget som känns som en mycket ung man.

53.Mitt första liv, av Bodil Malmsten. (länk till Bodil Malmsten)

När en äldre, mogen kvinna ser tillbaka på sitt livs tjugo första år, och med en omisskänlig stil och med ett som alltid njutbart språk har jag inga problem längre. (Visserligen tappar jag Bodil Malmstens första liv i badkaret och måste vänta flera dagar tills jag kan återuppta läsningen med ett nytt exemplar. En heldränkt pocketbok torkar inte på många dagar, kan jag berätta.) Detta en bok att återkomma till och jag köpte en pocket, men önskar det hade varit ett inbundet exemplar – för det vet man ju hur en pocket faller isär om det är en bok som ska läsas om och om igen.

54. Storm över Frankrike, av Iréne Némirovsky (länk till Sydsvenskan)

Den här romanen om några skilda människor och familjer under tyskarnas invasion av Paris hade Monica berättat gott om i somras, och hon skrev även några rader om den. Och det är verkligen en riktigt, riktigt bra berättelse som håller mig fången från första sidan och som jag inte vill ska ta slut. När den gör det vill även jag ha mer, och förbannar det onda i människonaturen som skapade koncentrationsläger som dödade både människoliv och konstnärskap.

55. Alice i underlandet, av Lewis Carrol barn/ungdomslitteratur

Eftersom den är bioaktuell läser jag om den. Och ja, den är ju lite roande, men inte så vidare värst. Börjar även på ”Alice i spegellandet” eftersom den citeras i en vetenskaplig bok jag parallelläser under hösten, men den orkar jag faktiskt inte alls med. Men jag tänker återigen att det är ju väldigt tydligt att varje bok har sin tid och det inte behöver betyda att en bok gått ur tiden, utan att det bara inte är läsarens rätta tid att läsa just den speciella boken. Tajming är en stor sak inom litteraturen. Liksom det finns en käresta för alla så finns det en bok för varje läsare, och en läsare till varje bok. Om deras vägar möts vid rätt tillfälle, vill säga. Oj, vad jag babblar. Hugg huvudet av henne, som drottning Hjärter Dam, säkert skulle ha sagt.

56. ”Svenhammeds journaler”, av Zulmir Becevic – barn/ungdomslitteratur

fängslande läsning, enligt recensenten på DN. Nu, fem-sex veckor efter att jag läst den, inser jag att inte fängslade den då mig – för jag minns inget av den. Men jag har i alla fall ett minne av att jag tyckte den var bra, så länge läsningen varade.

Tänk vad otacksamt det kan vara att vara författare; man skriver en bra bok som en läsare sedan inte minns … Men det är mer mitt problem än författarens, och antagligen mer mitt fel än författarens också. Jag borde nog plöja mindre, och ge varje bok en tid för eftertanke. Det ska bli i nästa bokliv. Fast man måste ju inte heller gilla alla böcker. Det är väl inget fel på varken boken eller läsaren för det, det bara händer sig så. Varför föredrar jag kanelbullar framför andra bullar? Bara för att jag gör det. (”Hugg huvudet av henne!”)

* * *

Jag tror det var allt för 2009. 56 böcker, det måste vara rekord! I alla fall sedan bokslukaråldern, då jag under några år bar hem fulla kassar från biblioteket.  Ett svårslaget rekord, för under våren läste jag som studerande och så att säga ” i tjänsten –  och även ett lite imponerande rekord, om jag får säga det själv, för under hösten läste jag som nybliven lärare.

Läslogg 1, 2009

Läslogg 2, 2009

Comments
One Response to “Janis läslogg 2009, del 3”
  1. Janis skriver:

    Fick en länk som fick mig att överväga att läsa Alice med nya ögon, det gäller att vara open minded och också att läsa vid rätt tillfälle – utarbetad och trött plockar väl inte fram fantasin inom en, precis. Nästa gång ska jag läsa Alice på en semester.

    http://www.guardian.co.uk/books/2010/feb/27/as-byatt-alice-in-wonderland

Lämna en kommentar