Janis läslogg 2009, del 1

30/5:

Påfyllning på läsloggen igen.

Orkar inte jobba på formuleringarna, terminen är snart slut och jag med, det blir bara en snabbis om det som lästs sedan sist. Alla på temat etnisk amerikansk litteratur;  Black American/Asian American/Chicano(a)/Native American, och så den självvalda boken (utanför kurslitteraturen alltså) som påpassligt nog råkar handlar om grek-amerikaner och också speglar amerikansk historia.

adlibris-middlesex-9172636173

20 Middlesex, Jeffrey Eugenides

Den enda ”frivilliga” läsningen bland följande 7 böcker. Förstör läsningen lite grann i och med att jag har så liten tid att nöjesläsa att det går långt mellan gångerna. Trots detta är romanen om hermafroditen Callie/Cal god läsning. Hade sett  boken många gånger på bokhandeln, men missat den på grund av det tråkiga pocket-omslaget. Dumt, för det är den här sortens episka berättelser jag gillar, de som spänner över generationer och världsdelar, och med en mångfald av uppslag. Rolig är den också, men precis som så många roliga berättelser mest rolig i början. Det är INTE statistiskt fastställt, men visst är det så?   Rekommenderas! Funderar du över genusfrågor, så är den här extra intressant!

19 Under the Feet of Jesus, Helena Maria Viramontes goodreads-viramontes-348273

Hårda livsvillkor för fattiga mexikaner utan papper, trots detta en ljus berättelse om styrka. Med många inslag på spanska, men efter att ha lärt mig om det spanska språkets betydelse för Chicano/a författare  kan jag väl acceptera det, även om det irriterar mig att jag inte förstår. Skrev en 3 sidor lång utläggning om detta, men det ska jag bespara er.

18 The Reluctant Fundamentalist, Mohsin Hamidbokus-hamid-9780141036021

Lyckad pakistanier, living the American Dream, ändrar inställning efter 9/11. Allt är monolog, och spänningen stiger medan läsaren ges en annan bild av ”fundamentalism”. Jag kommer att tänka på Frankensteins monster, inte för att här förekommer några monster, men på berättaranslaget – det kan vara helt taget ur luften, och jag har inte tid att se om jag egentligen har något belägg för det, eller om jag är ute och cyklar. Hur som helst: Rekommenderas!

17 No-No Boy,  John Okadabokus-no-no-boy-9780295955254

Visste ni att japaner att internerades efter Pearl Harbour? Det visste jag, men ändå inte.  USA:s sätt att gång efter annan utmåla delar av sin befolkning som icke-amerikaner, det är upprörande. Inte för att Sverige inte gjort sig skyldig till liknande saker. Etnicitet ställer till det, att mångkulturalism skulle göra livet besvärligare – det kan man ju säga om man tillhör majoriteten …

16 The Bean Trees, Barbara Kingsolverbokus-bean-trees-9780349114170

Den som engagerade mig minst av det vi läst. Men andra älskar den, och jag tror det är en bra bok att sätta i händerna på sina (äldre) elever. Det finns bra teman att ta upp, även om de inte är så lätta att se – det är lätt att uppfatta boken som bara en bra, underhållande story, och glömma att fundera över vad mer den har att säga. Säger jag – men det kanske bara är är jag som missar det viktiga för att jag inte tycker boken ”håller måttet”. Där ser man, man ska aldrig klassa saker i fint och mindre fint.

15 Power, Linda Hogan norton-power-31968

Konflikt mellan det moderna samhällets lagsystem och delar av ursprungsbefolkningens syn på världen. En fantastisk flera sidor lång beskrivning av en storm. Frågor som förblir obesvarade efter läsningen. Me like.

14 Krik? Krak! by Edwidge Danticat

krik-krak-amazon-41sc1dpzggl_sl500_aa240_

Att Haiti är ett av världens fattigaste länder, det var ungefär allt jag visste om Haiti. Fördelen att läsa skönlitteratur på högskolan är all bredvidläsning, som tillför läsningen något mer. Detta är en riktigt, riktigt bra bok. Och det hade den varit även utan historik eller litteraturteorier. Korta noveller, många riktigt starka, bra att använda i undervisningen (bland äldre elever).

* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Fyller på listan igen, med bok 7  till 13. Korta kommentarer, men många bilder! Tema Indien och Afrika, kolonialism och postkolonialism,  och så en bok som utspelar sig i Tyskland. Tretton böcker och mars är ännu inte slut (och då är inte ens teorilitteraturen inräknad) – inte konstigt att jag behöver nya glasögon! Fem av tretton titlar är självvald läsning, fritidsläsning – det är tur att de allra flesta böckerna på kursen är så läsvärda! Men årets första bok är ännu den bästa!

desai desai-kiran the-romantics pankaj-www2-warwick-ac-uk heat-and-dust ruth-prawer-jhabvala-www-themanbookerprize-dot-com

disgrace1 coetzee-post-quensu-ca 9780349106533_small1 mandela-www-stoked-org achebe chinua-achebe

9789132154119 zusak På resa genom tid och rum, i skilda livsvärldar . I Indien, Afrika och Tyskland.

13 The Inheritance of Loss, Kiran Desai. En tragisk farfar, en kock och en ung flicka i ett nedgånget hus vid foten av ett berg i Himalaya. Heter ”Bittert arv” på svenska. Rekommenderas, finns ännu i pocket.

12 The Romantics, Pankaj Mishra Ung indisk man möter västerlänningar, kulturkrockar och kärleken. Typ.

11 Heat and Dust, Ruth Prawer Jhabvala. 2 kärlekshistorier. Indien på 20-talet och 50 år senare. Tyckte den var lite platt, men inser att historien stannat kvar i minnet, så den var kanske inte så illa.

10 Boktjuven, Markus Zusak barn/ungdomslitteratur. Fick mig att gråta. Rekommenderas trots detta, eller just därför. Skrev om den här.

9 Disgrace , J M Coetzee. När jag läser den för andra gången är den mindre otäck, kanske för att jag vet vad som ska hända. I den andra läsningen och med hjälp av högskolan fördjupas läsningen, jag lyfter läsningen från individnivå till strukturer, historia – spännande.

8 Long walk to freedom Nelson Mandela. Läser bara valda delar, önskar jag hade tid att läsa hela. Fascinerande man, fascinerande historia.

7 Things fall apart, Chinua Achebe. En man, en bys, ett helt lands,  livsstil och traditioner går mot sitt slut när den vite mannen anländer. Väcker många tankar om om vad koloniseringen och kristendomen den förde med sig innebar, på gott och på ont

* * *

Min lista fylls på med bok 4, 5 och 6:

Två av de senast lästa titlarna är kurslitteratur, det blir väl mest det den här våren. Därav kommentarerna,  de är färgade av den skolsituerade läsningen.

gatsby6. The Great Gatsby by Scott Fitzgerald (v.g klicka!)

Hade aldrig läst denna klassiker tidigare, och hade ingen aning om dess inneboende kritik av ”The American Dream”, än mindre motsägelsefullheten i denna kritik, som en marxistisk läsning belyser. Litteraturteoretiska läsningar är kul!

winesburg-ohio5. Winesburg, Ohio by Sherwood Anderson (v.g klicka!)

Ett bra exempel på när litteratur blir intressantare när man analyserar den. Att tillämpa litteraturvetenskapsteorier har ju annars en risk att förstöra en läsupplevelse … Men samlingen av short-stories om invånarna i en liten stad i  USA i slutet av 1800-talet den vinner bara än mer på att analyseras, det är mycket man inte ser om man inte har särskilda ”glasögon” på sig.  En klassisker i USA, ett betydelefullt verk för Hemingway, Wolfe och Steinberg och litteraturen. Men dyster, den handlar om de ”grotesker” som bor i staden, de som fått en fix idé som inskränker deras liv och om hur oförmögna människar är att kommunicera med varandra.

nella-larsen-passing4. The Complete fiction of  Nella Larsen. Passing, Quicksand and the stories. (info här)

Tidigare har jag läst Passing (som jag skrev om här), och nu läste jag de två korta novellerna och ”Quicksand” som också ingår i volymen. Jag förstår varför vi under B- kursen i engelska läste Passing då den är den bästa av dem, men jag tror att Quicksand är en historia som växer med tiden. Berättelsens Helga Crane, som inte känner sig hemma eller nöjd i något sammanhang, säger nog mer om kvinnoliv, och då inte bara om svarta kvinnors liv på 20-talet, än vad jag vill erkänna för mig själv? Nej, jag vet inte, den gnager på något sätt i alla fall.

* * *

3. Bodil Malmstens ”Sista boken från Finistiere”

Gång på gång stannar jag upp för beundra meningarna, formuleringarna, innebörden i det sagda. Malmsten är en ordfröjd! Boken är lånad så den måste lämnas tillbaka – många citat blir det, här på bloggen, så jag inte förlorar orden! (Om boken)

9172639407

2. Haruki Murakamis ”Norweigan Wood”

I jämförelse med de två förra jag läst (Kafka på stranden och Fågeln som vrider upp världen (många gånger citerad här på bloggen) så var denna, Murakamis genombrottsroman, en liten besvikelse.  Men ändå sträckläser jag den precis som de andra av Murakami. Denna bok  saknar visserligen mycket av det som fanns i de andra (verkligheten vs fantasin, drömvärlden), men jag tror det är något med berättarrösten i Murakamis böcker jag tycker så mycket om. (Om boken)

adliris-vi-de-drunknade

1. Carsten  Jensens ”Vi, de drunknade(klicka för recension)

Jag avslutar det fantastiska läsåret 2008 och börjar det nya året på bästa sätt –  för vilken BERÄTTELSE ”Vi, de drunknade är”! En berättelse som aldrig låter mig ana vad som ska ske härnäst (så där som alltför många böcker gör –  man vet vart de är på väg). Berättelsen krumbuktar och brer ut sig, och är så detaljrik så man känner och luktar och förnimmer. Vissa scener sitter ännu på näthinnan fastän jag läst många andra boksidor sedan dess. Hamnar direkt på min tio-i-topp-lista!

Provläs ett utdrag ur boken på Adlibris!

Comments
3 Responses to “Janis läslogg 2009, del 1”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Läslogg 2009, jan-maj, bok nr 1-20. Postat i Janis, Litteratur. Etiketter Adiche, al-Aswany, Anderberg Strollo, Östergren, Bjärvall, Colfer, Day, Díaz, Foley, Granholm, Juul, Kafka, Kunzru, Malmsten, Parson, Paver, Rousseau, Slas Claesson, Stark, Tydesley, Wästberg. Lämna en kommentar » […]

  2. […] bra, men dyster – och inte samma läsupplevelse som Vi, de drunknade som jag hyllade här (bok nr 1). Oerhört välskriven, inkännande med den olycklige konstnären som vi får följa. Bläddrar jag […]



Kommentera

