Janis läslogg 2009, del 2

Jag har inte uppdaterat min läslogg sedan den 30 maj. Aj och usch! Så detta blir alltså ett försök att rekonstruera sju månaders läsning; titlarna jag minns och kronologin blir därför osäker.

Och numreringen, ordningsföljden, blir inte den vanliga.  Och mina kommentarer, de haltar redigt. Och länkar, de får jag fylla på med när jag har tid över (en läslogg är ju en mest en ego-grej, så det är väl bara mig alla dessa brister stör). Och bilderna som saknas, det är illa.

Och sen, till nästa gång listan uppdateras, måste jag komma ihåg att inte börja alla meningar med ”och”.

Bok nr 21-51, från Kafka till Slas och gamle Stevenson:

21 Franz Kafka  –  Brevet till fadern

Halva boken består av förordet av Hans Blomqvist och Erik Ågren, men det är näst intill lika läsvärt som Kafkas länge opublicerade brev, eller möjligen hans ansats till självbiografi. Det är rörande det där brevet. En uppgörelse med en far som var sonens rakas motsats, men skriven med kärlek vilket får mig att tycka mycket om Kafka som person.

22 Katarina Bjärvall – De LIVSviktiga. Berättelser om lärare.

Lästes medan jag ännu hade hopp om att också bli en livsviktig sådan. Sedan kom verkligheten i kapp mig, och allt jag läser om hur duktiga lärare är och ska vara gör att jag vill kräkas. Typ. Men man kan alltid leva på hoppet, man är ju inte ny och grön och dum för evigt, man lär sig. Men förutsättningarna, kommer de att förändras? Jag kan bli bättre, men kommer förutsättningarna för att jag ska kunna göra mitt jobb bra också bli bättre?

23 Junot Díaz – The Brief Wondrous Life of Oscar Wao

Jag är för envis, och historien är för bra, för att jag ska ge upp. Men mixen av engelska och spanska, och även de många  referenserna till fantasy och serier, gör mig vansininnig. Och minns jag inte fel så retade jag mig också på hur berättelsen byggts upp. När man så långt innan vet vad som hända ska, men saknar den finess som vill till om det är så att läsaren ändå ska intressera sig för vad som hände innan det redan avslöjade slutet kommer.

24 Tony Parson – Starting Over

Medelålders man får en 19-årings hjärta vid en hjärttransplantation, och förändras. Förstås. Osedvanligt tunn historia av Parson, tycker jag. ”Emotional issues” är ju Parsons grej, men he doesn’t stir any emotions hos mig, näpp.

25 Chimamanda Ngozi Adiche – En halv gul sol

När jag nu håller i den ett halvår efter att jag läst den inser jag att historien finns kvar i mitt minne. Ett mycket gott betyg, med andra ord. Jag som slukar böcker i en fart som gör att till och med den bästa trängs ut ur minnet av de som läses därefter. Extra roligt, efter all läsning av afrikanska författare i våras, att läsa en historia som utspelar sig i Afrika i modern tid.

26 Jean Jacques Rousseau – Kulturen och människan. Två avhandlingar.

Ger snabbt upp, orkar inte läsa! Men förordet av Eva-Lena Dahl är mycket läsvärt.

27-29 Per Wästberg – De hemliga rummen, Vägarna till Afrika, Anders Sparrmans resa

Sommarens bästa behållning är när jag för första gången läser Per Wästberg. Börjar med den första delen i hans memoarer som jag köpt till min mamma och fått i retur. Går sedan direkt till bokhandeln för att köpa den andra delen. Hittar då romanen om Anders Sparrman på samma pockethylla och självklart måste jag läsa den också. Wästbergs barndom och ungdom är så oerhört fascinerande; intelligensen, möjligheterna, livet han lever. Så långt, långt ifrån ens eget. Varför är vissa människors liv så fulla, så innehållsrika – medan andras liv mest rullar på? Är det den intellektuella kapaciteten, konstnärssjälen, eller möjligheterna man ges eller inte ges genom att födas i ett visst sammanhang? Eller är det helt upp till en själv? (Nä. Sånt tror jag inte på mer än till en viss gräns.) Intressant att se likheterna mellan Linnés lärjunge Sparrman och Wästberg själv, eller kanske är det bara något jag fabricerar.

30 Ulf Stark – Sixten barn/ungdomslitteratur

Pappa får hjälp att hitta en ny fru, är ungefär vad jag minns. Förutom att den kom somvar en McDonalds-present en gång, och att jag tyckte det var en bra bok.

31-32 Eoin Colfer – Artmis Fowl , del 1 och 2 barn/ungdomslitteratur

Slår Harry Potter med hästlängder tycker en 12-åring jag känner. Kan inte ens orka läsa, tycker en annan efter ett försök. Jag hamnar någonstans mitt emellan när jag nyfikenhetsläser denna action-fantasy. Kräver läsvana av den unge läsaren, men också en viss humor skulle jag tro för att bli en favorit. Underhållande, men ganska ointressant tror jag blir min slutdom.

33 Douglas Foley – Shoo len barn/ungdomslitteratur

Ger upp vid första läsningen (den är bara FÖR mycket; mer drama på de första 30 sidorna än det går att smälta). Men så tar jag upp den igen, och nu när jag är förvarnad så kan jag läsa den. Med behållning; den är ju spännande, även om jag har mina invändningar, och den är bra skriven: Den känns så autentisk som något skrivet av någon som inte är en tonåring med invandrarbakgrund kan kännas –  och om man inte tänker alltför mycket på invandrarungdoms-stereotyper. Och kärlekshistorien är fin. Själv gillade jag ju en del böcker som vuxenvärlden inte höll högt när jag var barn/tonåring, så jag sväljer mina vuxna invändningar och läser på, det är svårt att sluta.

34-38 Michelle Paver – Vargbröder, del 1-5 barn/ungdomslitteratur

Skulle bara läsa en del i studiesyfte, men hux flux hade jag läst alla fem och nu väntar jag på del 6 som kommer nästa år. Men jag tycker att första och andra delen är de bästa. Ettan, fyran och femman, tycker sonen.

39 Bodil Malmsten – Det är fortfarande ingen ordning på mina papper

Läser om en Bodil, den som är min favorit so far, och när Adlibris senare har pocketrea fyller jag på mitt Malmsten-bibliotek för att i jul få  frossa i orden, de välformulerade meningarna och förstås tankarna jag både känner igen och som överraskar. Precis som Slas gör Bodil Malmsten vardagen till konst och mycket njutbar.

40 Jesper Juul – Livet i familjen – om det viktiga samspelet.

Kanske är mina barn för stora, kanske är jag en alltför dålig mor – men jag har ingen behållning av boken. Kloka ord av en sympatisk författare, men av någon anledning är jag inte mottaglig. Men jag tror det beror mer på mig än på  Juul. Var bok har sin tid, det här kan ha varit helt fel tidpunkt; jag är upptagen av framtidsoro när jag läser denna och behöver mer eskapism mer än annat i min läsning.

41-42 Emma Granholm  –  Liv & Lovisa och Simon & Sophie barn/ungdomslitteratur

Den ena handlar om två tjejer i 9:an som inte gillar varandra, och den andra är en kärlekshistoria. Riktigt bra, bägge två. Inget märkvärdigt händer, det är ingen action som i ”Shoo len”, men det är ingen brist och tonårsvardagen känns trovärdigt återgiven, och berättelserna bra uppbyggda.

43 Åsa Anderberg Strollo – Bryta om barn/ungdomslitteratur

Oerhört bra ungdomsbok! Jag hänvisar till allt som skrivits om den,  själv säger jag bara att jag rekommenderar den, att den är stark och skakande, och att den säkert kan vara extra läsvärd för ungdomar i dysfunktionella familjer som tar ett alltför stort ansvar för sina föräldrar.

44 Klas Östergren  –   Orkanpartyt

Dyster framtid möter nordisk mytologi. Jag gillar Östergren, har läst kanske 5 av hans romaner och trodde jag ”visste” hur han skriver, men denna gång överraskar han stort. På ett positivt sätt, så att jag gillar honom ännu mer. Den mer kunnige recensenten på SvD är visst inte lika imponerad, men som tur var läste jag inte recensionen innan boken. Hade stört min läsning att så mycket hade avslöjats dessutom – jag vill  i n t e  veta så mycket, innan jag läser!

45 Hari Kunzru – leela.exe

IT-tekniken bringar kaos, och kaotisk tycker jag också början av boken är så jag överger den efter bara några sidor. Men sen är jag tillbaka och då går det riktigt, riktigt bra. Rolig, bra story, tankeväckande. Och med koppling till Indien, ett av mina återkommande favorit-teman (om man kan kalla ett land för ett tema?).

46 Joyce Tyldesley – Kleopatra

Egyptens faraoner har alltid fascinerat mig och boken är rolig läsning, i alla fall inledningsvis, en bit in och i slutet igen. En av sakerna jag lärde mig:  att Aeneas kärlekshistoria med Dido (Vergilius ”Aeniden” ) bygger på Kleopatras och Julius Ceasars kärlekshistoria. Julius Ceasar/Aeneas var karl nog att lämna kärestan för plikten, medan Marcus Antonius var svag och satte kvinnan och kärleken i första rummet. Tyckte Vergilius, alltså.

47 Malcolm Day  – Gudar och gudinnor i antiken:  100 gestalter och myter du bör känna till.

Jag lärde mig något nytt här också, men vad det var har jag redan glömt. Typiskt mig. Bra var den i alla fall och en bok jag kommer att återkomma till många gånger (inte minst p.g.a. glömskan). Myterna beskrivs i korthet och tappar förstås då mycket på vägen, men som uppslagsbok när man glömt sina antika gudasagor, eller vem som var barn till vilken gud och eller hur det var med Zeus panna (om den klövs eller sprack?) (svar:klövs) är den mycket bra.

48 Alaa al-Aswany – Yacobians hus

Så omskriven och uppskriven som den var kan den kanske inte bli annat än en liten besvikelse. Men bra är den, även om jag hoppar till i beskrivningarna av homosexuella – så långt ifrån vad som sägs och får? sägas i den kontext där jag som läsare befinner mig. Det gillar jag – inte åsikterna (?) men hoppa-till:andet.

49 Stig Claesson – Sekonderna lämnar ringen

Slas är ännu en favorit, och jag kan inte förstå varför jag snålade och inte köpte bokrea-paketet i februari, jag får hoppas på nya nyutgåvor eftersom hans titlar är ganska svåra att få tag på. Denna, om boxning, Helsingfors och kärlek, är ännu en pärla.

Uppdatering: Dammar bokhyllan och hittar två till som jag läst under det senaste halvåret:

50 Jostein Gardner – Spelkortsmysteriet barn/ungdomslitteratur

Filosofisk-mystisk ungdomsbok av författaren till Sofies värld. Inte lika bra, men bra nog. Men min (läsvane) 12-åring orkade inte läsa många sidor, han hade något annat som lockade mer.

51 Robert Louis Stevenson – Skattkammarön barn/ungdomslittertur

Blir inte klok på vad jag tycker om denna klassiker när jag nu läser om den i vuxen ålder. Var den verkligen så bra som jag minns? Är den det? Gillar jag den? Jo, men är det mer på grund av  ”nostalgifaktorn” än för historien i sig? Håller den här historien i dag, i konkurrens med alla spännande fantasyböcker, inte minst?


Läslogg 2009, jan-maj, bok nr 1-20.

Comments
3 Responses to “Janis läslogg 2009, del 2”
  1. Fattar du vilken bedrift det är att jobba 70 timmar i veckan och läsa en bok i veckan på det? Fattar du vilken superhjärna du har? Galet!

  2. metabolism skriver:

    Först och främst har jag bara jobbat 70 tim/v några veckor detta år. För det andra HAR JAG VERKLIGEN INGEN SUPERHJÄRNA! Jag är ett passivt, vegeterande tomt kärl som bara låter sig matas med en mindre farlig variant av flyktsoda! Att inte sova på nätterna är också ett bra sätt att hinna läsa mycket.
    /Janis

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Läslogg 2, 2009 Postat i Janis, Litteratur. Lämna en kommentar » […]



Kommentera

