Med examen – utan leg

Där kom den. Dagen då fem och ett halvt års studier inte längre är värda sitt examensbevis.

Ni som följt oss ett tag har kunnat läsa om studentlivets våndor, om den första tiden i yrket och nu om… slutet?

Vi som skriver här på bloggen har alla tre läst samma lärarprogram. En av oss, jag, fick sin legitimation i dag. Trots att det på examensbeviset står att jag har en examen för ”grundskolans senare år och gymnasieskolan” blir jag i min leg. i stället behörig i år 3-9.

Min utbildning är inte ens särskilt gammal (examensbeviset skrevs ut tidigt 2010), men är redan värd mindre än pappret beviset skrevs ut på. Vilka möjligheter finns nu? Jag har redan tagit maximalt med studielån så jag kan varken läsa till vad som nu påstås saknas eller byta bana. Jag får inte ens läsa på Komvux, där jag fram till föräldraledigheten undervisade.

Om vi inte kan lita på dokumenten från högskolor och universitet, vad kan vi då lita på?

Comments
7 Responses to “Med examen – utan leg”
  1. Det låter ju helt galet! Blir själv lite orolig, min lärarexamen är också från 2010 och jag hoppas verkligen inte att det på min legitimation står annat än gymnasiet/7-9… Det måste väl gå att överklaga?

  2. ychen06 skriver:

    Jag trodde att de examensregler som gällde när man fick sin examen skulle appliceras? LR skriver så här t.ex.” Du blir legitimerad för de årskurser och ämnen som ingick i din examen.” Har du frågat på vilka grunder detta nekas dig??

  3. Anna-Karin Frisk skriver:

    Jisses! Vad har du läst? Har hört talas om de som fått behörighet på högra stadier än de examinerats på, men inte att gymnasiebehörighet skulle försvinna. Har det hänt fler? Jag har inte fått min leg än så man undrar ju…. hoppas det löser sig! Som sagt – det måste väl gå att överklaga?

  4. Det låter inte alls bra. Är det bara poängen och inte examen de går på?

  5. metabolism skriver:

    Skolverket låter nu meddela att beslutet verkar ha blivit fel. Jag ska överklaga för att eventuellt få ett nytt beslut.

Lämna en kommentar