Förklara skolan den som kan …

Fastän alla tror sig känna och känna till skolan mycket väl, upplever jag att det kan vara svårt att förklara skolan för dem som inte är där dagligdags; hur vi arbetar, hur vi tänker och varför, vad som händer – och så vidare.

Jag som, ända sedan jag lämnade lärarstudierna, mer sysslar med de små vardagsnära än de stora tingen överlåter därför till andra att förklara den komplexa verklighet som kallas skola , och åtar mig i stället att förklara det som lättare låter sig förklaras, det vill säga

De små tingen:

Pennor

Skolpennor håller varierande kvalitet. Vissa pennor vässas mer än de skrivs med eftersom den väna blyertsen är så känslig för kontakten med papperet.

Ofta en stor bristvara bland många elever i skolan. Förekommer mer rikligt på skolgolv.

Skrivhäften/block

Något som ofta försvinner. Företrädesvis när allt som skulle skrivas har skrivits klart och ska lämnas in till läraren.

Något som är mycket tungt för lärare att släpa hem. I dubbel bemärkelse.

Suddgummin

Ett skrivhjälpmedel att ta till när man skrivit fel.

Används dock i hög grad för att muntra upp stämningen i ett klassrum genom att suddgummit smulas söder i mindre delar och används som konfetti (alternativt projektiler om stämningen är mer hätsk.)

 

I nästa skolords-inlägg lämnar vi detta det mest grundläggande och gör ett försök att förklara skolans struktur.

Lämna en kommentar