Förklara skolan den som kan … II

Från de små tingen i det förra inlägget till några av de ord som förekommer i skolans vokabulär avseende skolans struktur:

Planering

Något lärare envisas med fastän alla vet att det inte finns en planering i världen som håller längre än i två-tre veckor. Sen visar det sig att någon annan någon annanstans planerat något helt annat men inte berättat någonting om det för dig.

Schema

Något som rutar in skoldagen i små fyrkanter som inte sällan innebär att just när arbetsron lägrat sig över klassrummet är det dags att dra någon annanstans. Också ett slags skoltidstänk som är så djupt förankrat bland eleverna så lektionerna ofta inleds med frågan om när de slutar.

Pedagogisk lunch

Att äta tillsammans med eleverna och, om så behövs, låtsas att maten är god. Agera förebild och samtal under trevliga, och eventuellt kaotiska, former med elever om bordsskick, fotboll, fritid, bordskick, skola, filmer, bordsskick.

Rast

(Förstås) det bästa med skolan, enligt många elever. Något som står på schemat även för lärare, men brukar spenderas framför kopiatorn.

Studiedag

Betyder inte varje skoldag under läsåret utan är de dagar eleverna är lediga.

Medan lärare har ett späckat schemat med allehanda intressanta och högst relevanta … saker. Namnet “studiedag” har förmodligen en logisk etymologiskt förklaring, tipsa gärna.

Comments
2 Responses to “Förklara skolan den som kan … II”
  1. Anonym skriver:

    Klockrent! 🙂

  2. Ofog skriver:

    Precis på pricken( jag ler) funderar över möjligheten att sluta med detta hitte-på-yrke eftersom vi också har hitte-på-löner

Lämna en kommentar