Vill ni ha en bättre skola? Nå, då så.

Skolans gångvägSom lärare, mitt i den verksamhet som kallas skola, ska jag avslöja något som kan förefalla självklart men ändå inte tycks vara det. Det finns nämligen något som vi lärare kan göra för att skolan ska bli bättre och elevernas kunskaper och betygsresultat förbättras, och vi vet hur.

Vi kan undervisa.

Så låt oss då göra det.

Själva kvaliteten på undervisningen kan förstås sedan bli bättre genom utrymme för pedagogiska samtal med kollegor, kanske också med hjälp av ”superpedagoger” och genom projekt som de som Skolverket genomför på utvalda skolor. Det är bra.

Men den enklaste och snabbaste lösningen är ändå den jag redan nämnt: Låt oss undervisa! Låt oss alltså inte ha fler undervisningstimmar än vi kan hantera om vi med hantera menar 1) förbereda väl och 2) efterarbeta väl.

Att kvaliteten på undervisningen hänger ihop med hur väl förberedda lektionerna är och hur de sedan efterarbetas borde vara en självklarhet. Det är en självklarhet! I alla fall för lärarna – men inte för dem som bestämmer hur många timmar vi ska undervisa, inte för dem som schemalägger även andra uppgifter, inte för dem som bestämmer vad vi ska göra förutom att undervisa. För det är mycket det. Och mer läggs på – fastän både facken, Björklund och SKL utåt sett förefaller rörande ense om det problematiska i att lärare inte bara är lärare utan allkonstnärer ,och att stora delar av arbetsdagen går åt sysslor som har litet eller inget samband med kunskaper och lärande.

Om vi lärare fick mer tid till kärnuppdraget – förbereda, undervisa, efterarbeta – då skulle, vill jag lova, resultaten synas! Och det snabbt!

Om vi blev några fler lärare i skolan, då skulle det gå ännu snabbare!

Det är vad lärare kan göra: undervisa, och undervisa bra.Allt det andra som vill till är och kan inte inte vara lärarens uppdrag eller ansvar.

Som det är nu läggs samhällsproblem, strukturella, organisatoriska och inte minst ekonomiska problem på lärarkåren. Inte ens i skolan (skolan brukar ju skyllas för allehanda problem, som om skolan också skulle kunna fixa allt) kan vi lösa stora samhällsproblem på individnivå, eller inom ett arbetslag, eller på en skolenhet.

Men att göra undervisningen bättre, det skulle vi faktiskt. Låt oss bara göra det!

Comments
3 Responses to “Vill ni ha en bättre skola? Nå, då så.”
  1. Toppeninlägg, Janis. Borde vrålas ut ur en megafon vid Rosenbad.

Lämna en kommentar