På tal om tysta elever

 

Viktiga ord av Anne-Marie Körling – läs!

På tal om det så tänker jag på sociala medier: Jag har erfarit att  elever som är tysta i klassrummet talar på Facebook, vilket faktiskt fått mig att tänka om vad gäller att adda mina elever på Facebook  (även om jag har skilda konton, ett privat och ett lärarkonto). Men även där får man respektera de som vill vara tysta – och inte minst de som vill att jag håller tyst och därför inte vill ha mig till Facebook-vän!

 

 

 

 

Comments
3 Responses to “På tal om tysta elever”
  1. janlenander skriver:

    Jag lyfter också fram alla de elever som egentligen inte är tysta men de är bara så skötsamma att läraren inte behöver bry sig så mycket när det finns andra som kräver så mycket mer uppmärksamhet. Den som är vanligt snäll kan också få en skoltid med bara några få minuter av lärarnas uppmärksamhet.

  2. Morrica skriver:

    Ja, visst är det så! Många är öppnare på andra platser än i klassrummet – på Facebook eller i andra sociala media, på den pedagogiska plattform man använder på skolan, vilken det nu än är, i skolbiblioteket sådär i förbifarten eller i kommentarsfältet till lärarens blogg, om de råkar snubbla över den.

    Jag har valt en annan väg än du, jag har ett enda konto på Facebook och eleverna väljer själva om de vill adda mig eller inte. Jag tackar alltid ja till elever, men söker aldrig vänskap med dem. För mig blir det ärligast så, och tydligt för såväl mig som eleven att ingen av oss faktiskt ‘är i tjänst’ och har loggat in för att ‘vara tillgänglig’ på Facebook, och mötet sker lika öppet och lika informellt som det gjort om vi möts vid fruktdisken på Konsum.

    Hoppas jag i alla fall =D

  3. metabolism skriver:

    Jan: Ja, de finns också! Det är verkligen svårt att ge tid åt alla, och skolans organisation borde alltid så långt det är möjligt organiseras för att underlätta. Att som ämneslärare t.ex. undervisa samma klasser i två ämnen är därför att föredra när det gäller relationsbygge med elever av alla slag. Skulle gärna se mer av hel- eller halvdagar med en klass i taget!

    Morrica: Dina elever är äldre än mina, det spelar nog in. Men likaväl som jag inte pratar om samma saker med en väninna över en fika som med en elev över en fika, ”pratar” jag samma saker med vuxna vänner och bekanta på Fb som med elever – det är därför jag skiljer på mitt lärarjag och mitt privata jag. Du har rätt i att det är bäst att låta dem adda dig, än tvärtom, Fb är fritidens, inte skolans, arena först och främst. Ska jag använda Fb i skolan kommer jag föreslå eleverna ett elev-konto, det känns schysstast.

    /Janis

Kommentera

