en svart vinge och en vit vinge

Jag har svårt att värja mig mot mörkret som brett ut sig. Genom de mardrömslika dåden i Norge i fredags och också genom de ord som skrivs och uttalas i kölvattnet efter terrordåden. Inte bara bland dem som kan ”avfärdas” som mörkervarelser i djupa hålor utan även orden i de media som dagligdags delger oss nyhetsrapportering, analys och åsikter. Det är så lätt att det svarta tar överhanden, fastän de goda orden och tankarna överväger, när ord sprungna från människor med skygglappar, självförhärligande eller brist på självinsikt sprider sitt gift. Att fördöma hatbrott och samtidigt själv låta hatet sippra fram genom raderna i det man skriver eller säger, att fördöma ett vi-och-dem-tänkande och samtidigt själv demonisera andra.

Jag tvivlar till och med på yttrande- och tryckfriheten dagar som dessa, dagar som dessa då demokratin ska och måste hållas högre än någonsin förut.

Jag läser en gammal dikt, läser från en helt annan vinkel än jag läst den tidigare, och försöker genom orden att lite bättre förstå världen.

Werner Aspenström:
Längre har jag inte hunnit

Nu ser jag honom åter,
gränslinjens fågel,
i ljuset dels,
hör det dubbla ropet,
från en tudelad fågel:
en svart vinge
och en vit vinge
flygande tillfälligt
bredvid varann.
Den som söker en mening
finner två meningar.
Längre har jag inte hunnit
fast våren gått
och sommaren förunnit.

(ur Om dagen om natten, 1961)

Comments
3 Responses to “en svart vinge och en vit vinge”
  1. Bertil Törestad skriver:

    Fint uttryckt ambivalens, Janis.

  2. Fin dikt och kloka tankar, Janis. Men friheterna ska vi vara rädda om. Även när de skaver.

Trackbacks
Check out what others are saying...


Kommentera

