Khan och Gates ges en pedagogisk känga

Jag fick två jobberbjudanden samtidigt och sonens kompis tyckte jag var korkad som inte tog bägge lärarjobben. Med en web-kamera hade jag ju kunnat vara på två ställen samtidigt och lyft två löner! Strålande idé, tyckte jag och lovade att hädanefter ska jag inte ta några viktiga beslut innan jag rådgjort med honom först, och så bedyrade jag att han förstås skulle ha fått procent på dubbellönerna om det hade varit så att jag hade digitalklonat mig och håvat in multum.

Sal Khan med Khan Academy har klonat sig digitalt på riktigt  genom sina undervisningsfilmer (som han  delar fritt, sök på Khan Acadademy på YouTube). Filmerna har mängder av tittare och många nöjda sådana, och Khan Academy har hyllats många gånger, inte minst av mannen med både stort inflytande och mycket multum, Bill Gates.  Problemet är bara, tycker kritikerna, att kunskapandet de två icke-lärarna förespråkar av många ses som gammal skåpmat. Läraren talar, eleven lyssnar och drillas och kunskaperna är mer ytliga än djupa.

Stefan Pålsson twittrade och jag läste artikeln om detta:

http://www.hackeducation.com/2011/07/19/the-wrath-against-khan-why-some-educators-are-questioning-khan-academy/

Jag tänker på ”Kejsarens nya kläder” när jag läser, och att det är en saga vi också behöver ha i minnet när det handlar om IKT i skolan överlag, det skadar knappast. Jag har själv kommit på mig att ha använt smartboarden i klassrummet på ett sätt som inte var pedagogiskt nydanande på något sätt, bara lite mer flashigt.

PS

(Detta med undervisningsfilmer har ju ytterligare en dimension, särskilt i USA där man nu är rädd för  vad som händer med lärarjobben, men den aspekten låter jag vara denna gång. Kanske läraryrket står på tur att försvinna, så som många andra yrken gör (DN) – who can tell? )

Comments
4 Responses to “Khan och Gates ges en pedagogisk känga”
  1. Stort grattis till nya jobbet, Janis. Berättelser är superviktiga för mänsklig inlärning och förståelse. Goda berättare ska givetvis användas maximalt. Är man inte en god berättare behöver man vänligt bli informerad om den saken och agera därefter.

  2. metabolism skriver:

    Tack för grattis! och berättelser och goda berättare är viktiga, ja! Men i övrigt måste jag erkänna att jag inte riktigt hänger med i dina tankegångar här om goda och icke goda berättare i sammanhanget … men så är det också oerhört kvalmigt varmt och fläkten gör ingen större skillnad heller! /Janis

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Khan och Gates ges en pedagogisk känga « metabolism Source: metabolism.wordpress.com […]

  2. […] Khan och Gates ges en pedagogisk känga « metabolism Source: metabolism.wordpress.com […]



Kommentera

