5 skäl till varför ungarna avskyr dina lektioner

Från favorit-twittrararen Brian Kotts får jag ännu ett lästips (jag skulle kunna skriva ett inlägg om dagen på intressanta artiklar via Brian Kotter, om jag hade tiden.

Det är ett sådant där med goda råd om undervisning –  engelsmän och amerikaner är duktiga på det. Och ofta är det ganska bra grejer, sunt förnuft, men ibland också ganska självklara saker  –  även om det kan vara bra att bli påmind (när man omedvetet håller på att göra precis tvärtemot så som man avser att göra, när det rullar på snabbt och reflektionsförmågan inte hunnit ikapp).

Det mest underbara ändå är att det ofta framställs som så, ja, enkelt att fixa till de eventuella problem man upplever i sin undervisning.

I ”5 reasons kids hate your lessons” beskrivs 5 skäl till varför man misslyckats med sin undervisning – men också 5 lösningar på hur man kommer till rätta med problemet!  (Se listan nedanför)

När jag läser råden så hittar jag saker att ta till mig, men jag skakar också på huvudet och tänker ”ja, det är ju lätt att säga – men svårare att göra”.

För hur gör man till exempel egentligen allt relevant och intressant och individualiserat? Man kan ha planerat, tänkt till och själv varit fullständigt övertygad om att det här var  jätterelevant och jätteintressant samt att det fanns uppgifter till alla (för det har man lagt ner ett par extra timmar på att se till) – och så är det ändå ingen (eller kanske några, då) som tycker detsamma. För det stora flertalet är det bara en enda stor gäspning. De är mycket mer intresserade av att diskutera tv-spel och relationer och annat livsviktigt.

Min fråga, nr 6, som jag alltså vill lägga till listan, och som kanske någon har lösningen på är: Vad gör man om man har ett JÄTTEBRA lektionsinnehåll (jätteintressant och jätterelevant!); när man verkligen försökt och trott sig ha funnit  relevansen och gjort det  intressant – och det ÄNDÅ bara framkallar gäspningar? Tänker om eller byter yrke?

1. Det är tråkigt!

För abstrakt eller irrelevant – enligt eleverna.

Lösningen: Försök hitta sätt att hålla lektionerna relevanta för eleverna. Undervisa om Mcbeth som om det var ett mordmysterium, en deckarhistoria. Det viktigaste är att inte glömma att om du har tråkigt när du undervisar, så har eleverna troligen lika tråkigt att lära sig. Försök göra det intressant.

2. Det är för svårt.

Är det fel nivå, vare sig för låg eller för hög nivå, blir eleverna snart oengagerade. Elever avskyr att misslyckas, de försöker hellre inte alls än misslyckas med det de gör.

Lösningen: Planera noga så du kan individualisera uppgifterna. Ha alltid extrauppgifter förberedda för dem som arbetar snabbt, och kom på hur du gör lektionerna tillgängliga för de som har det svårare utan att de känner att känner sig förminskade.

3. Jag vill inte jobba själv!

Medan läraren ofta ser fördelen med ensamarbete, då vi tror att det är bättre för koncentrationsförmågan, så ser ofta inte eleverna det på samma sätt.

Lösning: När det är praktiskt genomförbart fungerar grupparbete ofta mycket bra för elevers entusiasm (för ämnet; min kommentar). Elever uppskattar möjligheten att samarbeta – det hjälper deras förståelse, de tycker om att förhandla, förklara och kommunicera idéer med sina kamrater.

4. Jag avskyr att lära mig saker innantill!

Även om de kan förstå nödvändigheten av faktakunskaper tenderar elever att inte uppskatta detta. Det är ett otillfresställande, meningslöst sätt att lära.

Lösningen: Bli kreativ. I stället för att förvänta sig att eleverna ska lära sig utantill, mekaniskt, gör det till en tävling eller ett spel. Dela klassen i två och se vilken halva som minns flest franska adjektiv från förra lektionen, eller vilket lag som bäst kan beskriva nedisnings-processen. Det finns hundratals nätresurser du kan använda för att krydda de mindre spännande momenten, och där du saknar inspiration – försök planera så lektionerna inte innehåller för mycket trist på en gång.

5. Det finns aldrig tillräckligt med tid, det är ingen idé!

Elever blir frustrerade när de äntligen förstått något svårt, eller fått intresse för en uppgift och lektionen tar slut och de måste lämna det de håller på med för att gå till en annan lektion. Det är ganska (mycket! min kommentar) frustrerande för läraren också!

Lösningen: Planera klokt, försäkra dig när det är möjligt att det finns tillräckligt med tid och att allt är fullt förberett så att du inte slösar bort halva lektionen med att komma igång.  Om instruktionerna är komplicerade, ge dem det i hemläxa och be dem ta med sig frågor på instruktionerna till lektionen. Försök planera lektioner som kan kräva extra tid till lektioner före lunch, eller i slutet av dagen och var då beredd på att stanna kvar lite för att hjälpa eleverna. Om skolan är med på noterna, planera en projektvecka eller liknande där eleverna kan arbeta ämnesöverskridande på ett tema.

Comments
2 Responses to “5 skäl till varför ungarna avskyr dina lektioner”
  1. Morrica skriver:

    Det som är självklart för en är en AHA!-upplevelse för en annan, och en skum tanke man behöver vänja sig vid, granska och grubbla över innan man bestämmer sig för om man accepterar den för en tredje. Trevliga råd, väl värda att tänka över.

    • metabolism skriver:

      Det har du rätt i – några självklara självklarheter finns ju inte!
      Jag ska först använda mig av rådet att skicka med instruktioner som hemläxa, för att testa och se om det ökar läsförståelsen, dvs förståelsen av vad som ska göras. De ”enklaste” instruktioner kan o-förstås eller missförstås, och ofta handlar det väl om att man inte ges tillräckligt med tid att läsa för att förstå. Har man läst igenom en gång själv så har man kanske fått en chans till en större förförståelse till när läraren sen i helklass förklarar den skrivna uppgiften innan starten. Ska testas!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: