Efterlyses: Konstruktiv mediabevakning av skolan

Sedimentary rock till after avalanche in Målse...

ETT RAS. Image via Wikipedia, by Chmee2. CC-license.

Jag har erfarit skolan som elev i flera skolformer, förälder och sedan ett par år tillbaka som lärare. Upplevt både bra och dåliga saker. När jag  skulle skriva mitt examensarbete var min ursprungliga tanke att skriva om bra undervisning och hur lärare och skolor samarbetar för att delge varandra sina goda exempel. Rubriken skulle bli något i stil med ”Ringar på vattnet – goda undervisningsidéer sprids”, men det stöp på tidsbrist och brist på kontakter (inte på goda exempel!).

När först Petter Bergenstråhle på twitter började tala om att dra ihop några lärare och verka för just detta, och när sedan Anna Kaya efter en  start på den egna bloggen såg till att göra verklighet av det gemensamma projektet – då var det klart att jag ville vara med, och att jag också ville ha med det egna bloggkollektivet eftersom vi  länge talat om att göra något liknande.

Ur mitt perspektiv är det därför lite extra trist när Aftonbladets livegranskning kallad ”Skolraset” försöker misstänkliggöra Skollyftets” initiativ (det är förstås trist redan utan att dra in mitt perspektiv).  Lika tråkigt är det att de kallar motvikten för motprojekt, för det är en stor skillnad. Tråkigt är också hur Aftonbladets projekt hittills verkar utvecklas (Joakim Jardenberg), för jag om någon vill se skolan granskas. Särskilt då de strukturer som ger skolorna dess grundläggande förutsättningar, skolans organisation och ledning, samarbetet med andra skolor och med lärarhögskolan, och inte minst de politiska besluten och de ekonomiska ramarna.  ”Vill läsa reportage om hur en kommun som satsar på skolan tänker, jämfört med en som inte gör det. Skolan måste få kosta” twittrade jag när ”Skolraset” startade.

I mitt inlägg ”Sluta gnälla – eller börja ryta?” skriver jag om vikten att inte blunda för det negativa när man lyfter det positiva. Till ”Skolrasets” redaktion vill jag säga detsamma, men tvärtom: Det är viktigt  att inte blunda för det positiva i skolan när man ska sätta skolan under lupp.

Varför är allt antingen svart eller vitt? Jag tror de allra flesta kan hantera båda.

Lämna en kommentar