Sluta gnälla – eller börja ryta?

Innan jag säger det jag vill säga vill jag säga att också jag tycker att det är viktigt att den goda skolan, de många goda exemplen på bra, innovativ och motiverande undervisning lyfts fram. Skoldebatten behöver visa också på detta, och inte bara på det som inte fungerar. Inte minst för att lyfta fram som inspiration, både för enskilda lärare, för lärarlag och skolledare, och också för huvudmännen i kommunen att begrunda (”Hm, så ser det ut där, hur ska vi ger vår kommuns skolor möjlighet att göra detsamma, vi kanske måste inse att skolan får kosta pengar? Faktiskt.”)

Skolan fungerar bra på många håll, så visa det också! Och om inte DN/Zaremba eller Aftonbladet/skolraset gör det, så låt oss hitta ett sätt att göra det själva. I det utvidgade lärarkollegiet finns det många goda resurser; det kommer att göras!

Men låt inte, i ilskan och sorgen över den ensidiga svartmålningen, den positiva bilden av skolan bli en motrörelse. Skolan är både ock, den är bra ibland, riktigt fenomenalt bra ibland, ganska dålig ibland, såväl som riktigt förfärande usel ibland. Vi måste kunna tala om skolan som allt detta för att göra hela skolan till en god skola.

Om man enbart kritiserar den negativa rapporteringen, och inte förmår se denna som en möjlighet att föra upp problem på en arena där ansvariga huvudmän, kanske kan förmås att lyssna bättre än vad de hittills lyssnat till lärare, elever, rektorer och föräldrar, då blundar man. Om inte för sin egen verklighet så för någon annans. För inte kan vi avfärda elevers och lärares vittnesmål om en icke-fungerande skola som gnäll? Om man verkar i en skola som fungerar bra, inte kan man utgå ifrån att det ser likadant ut på alla håll och att vi har en likvärdig skola över hela landet?

Låt oss peka på och diskutera det som inte fungerar, samtidigt som vi pekar på det som fungerar och diskuterar hur vi kan få alla skolor till bra skolor.

Aftonbladet kallar sin ”live-granskning” för ”skolraset”. Ett mindre bra valt epitet, kan tyckas. Det är nästintill i paritet med Björklunds ”merkateder” – och verkar på samma sätt fungera som ett rött skynke som får lärare att känna att skoldebatten kantrar och inte tillåts bli så konstruktiv som den kan och ska vara. Låt oss bara inte göra samma sak;  låt oss inte köra ner i det andra diket, lycksalighets dike, och där blunda för skolorna som ligger kvar i det andra diket.

Aftonbladet, och DN också för den delen, kallar sin pågående skoljournalistik för grävande journalistik. Den kan avfärdas som att man endast intresserar sig för att gräva upp skiten. Men när Uppdrag Granskning grävde och avslöjade den kommunala  korruptionen i Göteborg, avfärdade vi det med att den gav en orättvis bild av alla Sveriges högre kommunaltjänstemän, och kände de goda kommunaltjänstemännen att de måste svara med att visa goda exempel på goda tjänstemän?

För mig är det viktigt att vi talar öppet om både det dåliga såväl som det goda. Och jag önskar att det fanns fler som blev förbannade på riktigt. På grund av sakernas tillstånd.

Comments
3 Responses to “Sluta gnälla – eller börja ryta?”
  1. Anna Kaya skriver:

    Helt rätt. Alla sidor behövs. Granskningen. Förklaringarna. Orsakerna.

    Men eftersom jag inte orkar grotta ner mig i det som var bättre förr och som inte fungerar idag väljer jag att blicka framåt. Granskningen och skuldbeläggningen får andra sköta. Jag vill lyfta goda exempel som en motvikt, inte som en motståndsrörelse i sig.
    http://nyisvenskaskolan.blogspot.com/2011/04/att-lyfta-goda-exempel.html

  2. Janis skriver:

    Det var ett bra och viktigt inlägg du skrivit, och en motvikt, ja, inte en motrörelse. För visst är det mer konstruktivt att blicka framåt, men tills de som behöver se har slutat att blunda, så behöver vi tala högt om det som inte fungerar.
    Tänk när vi kan lägga det mesta av det bakom oss, och ha goda ekonomiska och organisatoriska förutsättningar för att jobba mot högt satta mål!

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] mitt inlägg ”Sluta gnälla – eller börja ryta?” skriver jag om vikten att inte blunda för det negativa när man lyfter det positiva. Till […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: