PISA-resultat ifrågasätts på ett sätt som inte längre kan viftas bort

Talade skola och läsning med en vän tidigare i våras, och vi kom in på PISA.

”Och ja, Sverige ligger ju längst ned i botten, nu. Det är ju bedrövligt”, sa hon.

”Nej, sa jag, det gör Sverige inte alls!  Någonstans i mitten, och dessutom är en mätning bara en mätning; för vad är det PISA mäter och vad säger testresultat? Läsförmåga är komplicerat”, svarade jag.

Det var egentligen inte alls konstigt att min vän överdrev Sveriges placering. Om mängden av alla krisrapportsrubriker korresponderat med PISA-resultaten, då hade vi verkligen legat allra sist (eller sämre, under strecket och åkt ur utbildningsserien).

Att PISA ifrågasatts är inget nytt, men att själva sättet att utvärdera testresultaten förefaller vara så, ja, ovetenskapligt, det var nytt för mig.

– Skulle det visa sig att Pisa inte är tillförlitligt måste vi ompröva mycket av det här och det gäller alla länder, inte bara Sverige. Visar det sig att det är så skakigt, med variation i det möjliga utfallet, då är det inte trovärdigt och då blir ju hela målet och syftet med sådana här studier inte meningsfullt, säger Skolverkets PISA-ansvarige.

LÄS MER: Tolkning av elevers tester ifrågasätts – Ekot | Sveriges Radio.

Comments
4 Responses to “PISA-resultat ifrågasätts på ett sätt som inte längre kan viftas bort”
  1. Alex skriver:

    Det är som vanligt med folk som inte kan läsa kritiskt från båda sidorna. Hur kan du kommentera en studie som du inte vet något om? Har du själv gått igenom vilka beroende/ oberoende variabler som Kreiner använder sig av? Sluta snacka om saker du inte har en aning om.

  2. Janis skriver:

    Jag har inte läst studien, och jag säger inte annat än att den är än något som måste tas hänsyn till och att jag tycker PISAs studie förefaller ovetenskaplig: jag sågar alltså inte studien av PISAs resultat rakt av som du förefaller göra.

    Om en professor i statistik testar Pisas egna tolkningsmodeller, och ser att resultaten skiljer sig markant åt i skilda analyser, vilket föranleder Danmark att diskutera hur de ska förhålla sig till PISA framöver och det svenska Skolverket, som också läst studien, inte avfärdar den – ja, då räcker det för mig, tills vidare. Är PISA lika ovetenskaplig som den förefaller vara? Det tycker jag är mycket angeläget att ta reda på. Och det kan jag uppmärksamma utan att vara statistiker och granska siffrorna. Hur många av alla dem som lutar sig mot PISAs statistik har granskat deras siffor?

    Du kanske själv har granskat Kreiners studie och hans variabler och vill berätta mer?

    Intressantast av allt är ändå vad statistik kan visa – och inte visa …
    /Janis

Kommentera

