Schema?

Ett för mig lika oförståeligt schema som ett traditionellt skolschema

Det är mycket som rör skolan som jag ännu inte har kläm på, grundläggande saker. Styrdokument som läroplan och kursplaner möter man tidigt i utbildningen, och likabehandlingsplanen bör man möta så snart man börjar arbeta. Men hur schemat läggs och om det finns några regler för det, det har jag ännu inte förstått mig på. Att det finns en timplan är en sak, men finns det några regler för hur schemat får se ut?

Finns det regler för hur långa eller korta raster får vara, eller hur mycket rast eleverna bör eller ska ha i förhållande till undervisningstid? Finns det någon förordning som säger att elever ska eller bör ha mer än fem minuters rast mellan lektionerna, eller något som begränsar antalet håltimmar?  Någon som vet? Jag har aldrig hört talas om det, och jag har googlat och sökt på Skolverket, men inte hittat någonting som gjort mig klokare.

För övrigt drömmer jag om låånga lektioner (men det gör nog inte alla mina elever). Jag tycker allt är så uppstyckat, uppdelat och fragmentariserat. Jag blir också lite uppdelad och fragmentariserad när det är så. I alla fall min skalle. 40-minuterslektioner gillar jag inte alls (men jag vet att andra gör det, både elever och lärare). En skola utan timplan drömmer i alla fall jag om. Och lektioner där man arbetar tills man är klar utan att behöva avbryta och ställa om till ett annat ämne. Och där det är fritt att ta en rast när man kört fast och behöver en nypa luft för att komma vidare.

Kommentera

