På allmän begäran: Vad är en teori?

För en tid sedan fick jag frågan ”Hur definierar man en teori?”. Det är en bra och befogad fråga. Så för att både hjälpa min vän och öka trafiken på bloggen så här i uppsatstider kommer mina föreläsningsanteckningar från en föreläsning där man bland annat ville svara på den här frågan.

schvung

Det som skiljer vetenskapliga problem från vardagliga problem är att man inom vetenskapen problematiserar för att förstå. Forskningen erbjuder hjälp att orientera sig i verkligheten och erbjuder sammanhang i en värld som är oöverskådlig. Vetenskapen ger, till skillnad från samtalen vid köksbord och fikarum, förslag på generaliseringar.

Det som är intressant inom forskningen – är det samma saker som medierna är intresserade av? Vissa empiriska forskningsresultat diskuteras, men de är valda av medierna utifrån deras specifika selektionskriterier. En journalist förklarar händelser, ett börsras till exempel, medan forskare strävar bortom det dagsaktuella.

Vilka selektionskriterier har vi (högskolan)?
– Ämnesrelevans.
– Ett teoretiskt perspektiv som förklarar ”gåtor” eller upphäver dem.
– Det som är intressant bestäms i relation till tidigare forskning utifrån en ny vinkel. Man tillfogar något nytt utan att uppfinna hjulet.
– Vetenskap måste gå utanför privata referensramar.
– Ens val måste alltid redovisas.
Attack! Metabolism
(Här började det diskuteras vad ”privata referensramar” innebar. En student hävdade att han hade en teori om att tjejer är sämre på matte; kan inte det då sägas vara en teori? Vår föreläsare gav ett bestämt nej. Det är skillnad mellan vetenskaplig och vardaglig kunskap, mellan vetenskapliga fakta och privata åsikter.)

En teori är en utsaga om vissa definierade fenomens relationer till varandra. Det krävs förförståelse och en tydlig infallsvinkel för att skapa samband mellan fenomemen och utsagorna om dessa.

Exempel:
Ett definierat fenomen: elever av kvinnligt kön.
Ett definierat fenomen: Harry Potter-böckerna.
Hur kan deras relation till varandra förstås? Hur har man förstått relationen mellan böcker och elever tidigare? Vad kan tillföras till existerande utsagor? Kan tidigare utsagor falsifieras?

En god teori kan förutsäga utfallet, uttala sig på en generell nivå samt bestämma vilka enheter, faktorer och jämförelser som ska ingå i forskningsmaterialet. Den fungerar som en ram och en röd tråd samtidigt.

Den metod man använder sig av bör ses som ett redskap – den är ingen teori. En opinionsundersökning är inget vetenskapligt arbete, det är att samla in material för ett senare vetenskapligt arbete.

schvung

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: