Jag vill bestämma (på ett högst demokratisk sätt, förstås)

Jag undervisar inte som jag vill undervisa. Dels för att jag är ny och inte kan göra det riktigt än, när det är så mycket jag måste få rutin på innan jag kan ta ut svängarna. Men mest för att jag känner mig så styrd, så låst. Av hur eleverna är vana att göra – vilket de gärna berättar. Av läromedlen jag har att använda. Av diverse (inbillade?) krav från föräldrarna, men främst önskemål på fasta läxtider (bara den som inte undervisar, eller den lärare som trivs med just den modellen, kan INTE förstå hur STYRD man blir av DET!). Och styrd av tidsbristen, förstås, både under de korta lektionerna och av planeringstiden som inte vill räcka till.

Jag tror det blir bättre när jag blir varmare i kläderna. När jag vågar mer. När jag vågar lita till mig själv. När jag fått mer erfarenhet och kan behålla en del och göra om annat.

När jag läser om om elevinflytande på Tysta tankar blir det ändå lite tragikomiskt; det faktum att jag känner mig låst av elevernas demokratiska rätt att önska att undervisningen ser ut på ett visst sätt. Jag tror fortfarande på demokrati i skolan, att eleverna ska vara med och utforma lektionsinnehållet. Men helst vill jag skrika ”ni vet inte ert eget bästa, GÖR SOM JAG SÄGER OCH IFRÅGASÄTT INTE!”.

Men så dum är jag ju inte. Mitt upplevda problem har många sidor och jag ska ta det varligt, ödmjukt och förhoppningsvis få till något väl övertänkt. Kanske en smula demokratiskt till och med, för det finns nog med skendemokrati i skolan, precis det som diskussionen som följer på Mats inlägg handlar om.

Comments
2 Responses to “Jag vill bestämma (på ett högst demokratisk sätt, förstås)”
  1. Morrica skriver:

    Jag brukar insistera på att de testar min metod innan de säger nej till den. Både för att det är lättare att ha en uppfattning om något man faktiskt provat på och för att det är nyttigt att vidga sin horisont.

    Jag tycker det är både orimligt och orättvist att begära av eleverna att de ska ta det stora ansvar det innebär att vara med och utforma lektionerna, och ska de kunna axla det ansvaret är det mitt ansvar att se till att de faktiskt vet vad de har att välja på.

    • metabolism skriver:

      Med elevers demokratiska rätt att utforma lektionsinnehållet menar jag mer att det är deras intressen och frågor som styr, jag formulerade mig slarvigt. Självklart är det pedagogens ansvar att tänka och planera runt lektionsstoffet och undervisningen. Jag formulerar mig slarvigt igen, men klickar du till länken om elevdemokratin jag talar om så finns där andra länkar som visar på vad som inspirerar mig när det gäller elevdemokrati, det är A-M Körling och Filippa Mannheimer som skrivit. / Janis

Kommentera

