”Läraryrket är ett framtidsyrke”

Nej Lina, du mindes inte fel betraffande hur framtidsutsikterna för lärare framställdes den där gången vi valde att läsa till lärare.

Jag har rotat fram bevisen:

”För närvarande är det stor efterfrågan på utbildade lärare, främst i storstadsområdena. ( …) De närmaste åren kommer många lärare att pensioneras vilket gör att arbetsmarknaden för lärare kommer att vara god många är framöver.”

ur ”Yrke och framtid 2003. För dig som ska välja yrke” (Arbetsmarknadsstyrelsen)

”Läraryrket är ett framtidsyrke med mycket god arbetsmarknad. Fram till år 2015 kommer 154 000 lärare att behöva rekryteras inom skolverksamheten, men bara 100 000 nya lärare hinner utbilda sig fram till dess.”

ur Södertörn Högskolas studiekatalog ht 2004/ vt 2005

Haha, säger jag, ha-ha! Detta visar väl på värdet av yrkesvägledning. Vi skulle inte lyssnat/trott på den när den sa ”ja”, så den som får ett ”nej” som råd idag – behöver den bry sig? Någonstans var prognoserna galet felaktiga (och ingen kan ställas till svars), och nästan lika galet är också att försöka sia om framtiden. Vem räknade då med neddragningen av Komvux, till exempel?

Comments
One Response to “”Läraryrket är ett framtidsyrke””
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] oktober 12, 2008 — Monica Om åtta månader kan jag kalla mig lärare även om det inte är säkert att jag har något jobb. Men för att öka chanserna (jag höll på att skriva riskerna) att få […]



Lämna en kommentar