Tillräckligt otillräckligt

(Den där förbannade meningsfullheten igen.)

Idag vickade jag för en lärare som nu varit borta i en vecka. Eleverna börjar tappa tålamodet. Instruktionerna som läraren skrivit börjar ta slut. Att ”fortsätta med det ni gjorde förra gången” är inte helt lätt när eleverna är klara och saknar tydligare riktlinjer än ”plugga på allt ni läst” eller ”ni vet vad ni ska göra”.

Som vikarie är man i tillräckligt otillräcklig som det är. Man kommer in några timmar här, någon dag där och ska bedriva någon form av lektionsarbete. Då måste instruktionerna vara tydliga. Det måste finnas en plan B, C och D för jag vet inte alltid när en uppgift är klar. Jag vet inte vad läraren tycker är en god genomförd uppgift. Jag kan gissa, men eleverna är inte ens hälften så studiemotiverade som de är med ordinarie läraren. Eftersom jag inte känner eleverna kan jag inte hitta deras lägsta- eller högstanivå.

Idag var jag så trött på lärarens planering att jag bestämde mig för att skita i den. Istället klippte jag ut ansikten ur tidningar och delade ut dbilderna till eleverna, som skulle arbeta i par. Jag förklarade att uppgiften gick ut på att på engelska skriva om hur personerna på bilderna träffade varandra. Allt skulle bli klart på lektionen (40 minuter).

Ett slags organiserat kaos bröt ut. Men de blev klara med uppgiften. En slutsats jag drog var att klassen är väldigt engagerad i HBT-frågor. Ett litet axplock:

Peter is a famous photographer and Marie is a model. They met each other on a fashion show. They falled in love, and they get married after one year. Charlie is the baker who baked their weddingcake. Charlie is also Peters cousin. On the wedding happened a very strange thing. Marie died! Peter and Charlie were very sad. And then Peter and Charlie married and lived happy ever after!

eller:

(Bilderna föreställer tre män) They meet each others at the pride festival. They danced the bird dance. And they sang too. They fell in love the first time they meet. They got married in Kiruna and lived happily ever after. And they fucked all day long.

eller:

This girl is a psychologist and she helpt this boy because he thought he was a girl. She succeeded to persuade him that he is a boy and after a while they’d fall in love with each others.

Lärdomar av detta:
– Kompisgäng bör inte jobba ihop om de inte är superorganiserade. (Det visste jag redan.) Inte göra om.
– Trettonåringar tänker bara på sex. (Ja, de var tretton)
– Egna initiativ från min sida är bra.
– Allt som kan uppfattas som poänglöst kommer inte att utföras seriöst. (Det visste jag ju redan, men upprepning är ju bara härligt)
– Meningar som ”And they fucked all day long” och ”They gased 10000000 jews and played tennis again” kan kanske undvikas om man verkligen understryker att deras lärare ska läsa texterna.

Comments
5 Responses to “Tillräckligt otillräckligt”
  1. Lina skriver:

    Men vilka (bitvis) fantastiska texter! De verkar ju ha haft roligt i alla fall… ?

    Fråga 1: är trettonåringar mer fritänkande än ryktet gör gällande (vad jag minns från ped.litteratur ska de vara så himla konservativa i den åldern)?

    vilket leder oss till

    Fråga 2: vill de bara se var omgivningens gränser går?

  2. annemarie skriver:

    Hej – det är aldrig lätt att följa andras tankar om undervisningen. Jag välkomnar mina vikarier att göra eget. Hellre det. Det går också utmärkt att ta in eleverna i diskussionerna kring vad att göra. Men som sagt… det är aldrig lätt att vara inhoppare. Aldrig någonsin. Det får man lära sig. Svårt och tråkigt. Allt gott bästa Metabolism, hälsar Anne-Marie Körling

  3. Aloysius skriver:

    Är det ”fritänkande” att vara för en massa sex? Och HBT? I dag? År 2008? Du måste bo på en annan planet.

  4. metabolism skriver:

    Anne-Marie: Ja, men får göra så gott man kan med det lilla man har. Som tur är är eleverna oftast snälla och trevliga och har lite överseende med att man hoppar in en timme här och där.
    /Monica

  5. Lisa skriver:

    Tycker det är underbart när elever försöker chocka med kommentarer som ”and they fucked all day long” eller kommentaren om judar. Det som är synd är att många drar så stora växlar när sånt kommer upp, istället för att se det precis som vad det är, ett sätt att försöka chocka dig :), drar du en kommentar om sex ett steg längre och bara säger ja men det var väll skönt för dom, så kommer du få se röda kinder i hela klassrummet :)..

Lämna en kommentar