SKL: ”Det räcker inte att prata pengar.” Nej, men det är en bra början.

SKL: Det räcker inte att prata pengar | Lärarnas Nyheter.

Resurserna till skolan har alls inte minskat, tvärtom enligt SKL,  som menar att skolan sedan slutet av 90-talet fått mer resurser, att lärartätheten och antalet specialpedagoger har ökat och att det i den svenska genomsnittsklassen inte går  fler än 24 elever.

Min fråga: vad visar siffrorna om man jämför med hur det var innan de stora neddragningarna på 90-talet? Och är behoven desamma eller har de förändrats sedan dess?

”Det är hur resurserna används som har störst betydelse för resultaten i skolan”, menar Per-Arne Andersson, avdelningschef på SKL, men säger inget om hur han tänker om de många stora administrativa kolosserna i många kommuner, på utbildningskontor och dess motsvarigheter, och, tänker jag, även på SKL.

”Det räcker inte att bara prata pengar”, säger han. Vilket jag instämmer i . ”En bra organisation och moderna läromedel kan till exempel leda till att det frigörs arbetstid för lärare att utveckla och förbättra undervisningen [och] lärarnas kompetens spelar också in. ” Absolut. Och särskilt om tiden som frigörs får användas till just detta och inte annat.

Skolors organisation och arbetssätt behöver alltid ses över och diskuteras, inte tu tal om det. Men när SKL undrar varifrån den gängse bilden av minskade resurser kommer ifrån, och pekar på medias rapportering och de fackliga organisationerna, menar jag att den gängse bilden kommer från många lärares, elevers och föräldrars upplevda verklighet. Av neddragningar, nedskärningar, minskade resurser.

Och när ”skolledningen i kommunen måste våga gå på djupet och föra ordentliga diskussioner med sin personal kring prioriteringar, organisation och hur utvecklingsarbetet ska gå till [vilket kan] innebära stora förändringar och omflyttningar i en kommun [som man] måste man vara beredd att göra”, då tänker jag mest på de lärare som nu, i och med lärarlegitimationens införande, ska kuska runt på skolorna för att pussla ihop till en heltidstjänst, och hur hotfullt, faktiskt, det låter att ”gå på djupet och föra ordentliga diskussioner med sin personal” kring prioriteringar och annat. Visst låter det som om det (återigen) är lärarna som ska tas i örat? (Och inte tjänstemannaorganisationerna på utbildningskontoren eller politikerna i utbildningsnämnderna, va? )

Man måstevara försiktig med att generalisera”  menar SKL:S representant på frågan om lärares ökade dokumentation kan vara en orsak till talet om minskade resurser. Och fortsätter med att ”duktiga lärare har alltid dokumenterat sina elevers prestationer och resultat” vilket förstås kan vara sant, men ännu en gång för oss tillbaka till den enskilde läraren och bort från strukturer och organisation.

Man måste vara försiktig med att generalisera ”minskade resurser” också – för de handlar om så mycket mer än lärares ökade dokumentation (som förstås tar tid från undervisningen). Det handlar om vilka i skolan som ska ansvara för vad, och om de verkligen har den rätta kompetensen att göra det. Eller bara är billigast. Det handlar till och med om socialtjänstens och elevhälsovårdens resurser som många gånger påverkar skolans arbete. Och som SKL också ansvarar för. Men det räcker visst att bara prata om skolan?

Om vi skulle prata mer om SKL:s och enskilda kommuners prioriteringar i stället? För det skulle räcka till många och långa diskussioner.

Comments
4 Responses to “SKL: ”Det räcker inte att prata pengar.” Nej, men det är en bra början.”
  1. Tweedelee skriver:

    Personligen har jag och en kollega nu bjudit in ansvarig politiker och högsta ansvariga tjänsteman på samtal. Undrar om de kommer? Kollegiet väntar spänt…

  2. Jan Lenander skriver:

    47% av skolpengen hamnar någon annanstans än skolans budget. SKL har dessutom ett sorgligt track-record när det gäller att hantera statistik korrekt.

    Att de flesta grundskollärare upplever att resurserna hela tiden minskar känns som den sanna skildringen av verkligheten.

    • metabolism skriver:

      47% – det var värre än jag ens kunnat föreställa mig! Varför visste jag inte det, varför diskuteras inte detta mer offentligt? Det upprör mig både som lärare, skolförälder och skattebetalare!
      Ja, det är en sanning att vi är många som upplever denna minskning av resurserna!
      /Janis

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: