I write like – Chuck!

Bild från google/Life (klickbar)

Krönikan i SvD Kultur, ”Textverktygen bjuder på komik”, av Ludvig Hertzberg  (länk) i dag får mig att studsa upp ur sängen för att kasta mig över datorn.

Jag letar fram en kort ”vignette” jag skrev för några år sedan i engelskan och på sajten ”I write like” testar jag ”vilken författare jag skriver som” och svaret är Chuck Palahniuk! Betyder det att jag också kunde ha varit en av generations X:s populäraste författare?! Det konstiga är bara att min text var ett försök att vara lite drömskt innerlig, och inte det minsta satirisk … Nåja, jag skriver inte som Stephen King åtminstone, vilket brukar vara det vanligaste enligt krönikören.

Words verktyg som kan sammanfatta en text, som krönikan berättar om, känner jag inte till –  finns det någon som vet mer och kan berätta?

Men att det kan bli poesi när man låter översättningsverktygen göra sitt, det har vi roat oss med här på metabolism tidigare, och nu är det dags igen. Jag tar min text á la Chuck P (som handlar om ett minnesvärt restaurangbesök) och låter google översättningsverktyg göra sitt (från engelska till svenska och sedan tillbaka):

That in the kitchen manager Stood

While cooking the restaurant’s guests

Well, well! Där ser man ! Minst lika hårdfört som Chuck Palahniuks Fight Club!

KLICKA PÅ BILDEN FÖR ATT KOMMA TILL "I WRITE LIKE"

Kommentera

