Walpurgis night

situation_lektion_litenValborgsmässoafton heter the eve of May Day eller Walpurgis night på engelska. Det visste jag inte, jag fick slå upp det för jag kom bara på att det var något i stil med Woll eller Wapu.

Det fick mig att tänka att denna helg, liksom andra högtider, kan man ju arbeta med som lektionsmoment i engelskan, eller i något annat språk för den delen. För att sätta ett nytt språk på inhemska traditioner, gärna också jämföra med andra länder. För att sätta ett annat språks ord på något som ingår i vardagen (eller i alla fall finns där någonstans , vare sig man bryr sig eller inte). Att sätta ord på den nära vardagen, det tycker jag är något att jobba med i språkämnena.  

Eleverna kan jobba i små grupper med tillgång till nätet (förstås! Datorer till alla elever, åtminstone flera stycken i varje klassrum!) och få i uppgift att göra en kort redovisning, skriftligt och muntligt, på olika små delteman. Några presenterar valborgsmässoafton – varför och hur vi firar den. Några presenterar första maj-firandet, eftersom det följer direkt på, ur ett svenskt perspektiv. Några intervjuar andra för att visa på  hur utbrett firandet är eller inte är.  En grupp kanske till och med skriver om ungdomsfyllan på valborg. Eller hamnar hos Shakespeare när de framåt sommaren jobbar med midsommarfirandet. Traditionerna är många och har många förgreningar. Kanske läser de på svenska sajter och behöver översätta, kanske läser de på engelska sajter och behöver slå upp ord för att förstå. Jobbar med språket gör de. Med skrivandet. Med det muntliga presenterandet. Och självklart gör man en fin liten folder, eller ett inlägg på klassens hemsida/bloggen, så att det sparas och visas för omvärlden. 

Året därpå, när till exempel 7:orna  blivit 8:or, och när man inte minns vad det nu var valborg hette (det var något på purr eller wulp, va?) så har man klasssens egna gamla presentation att tillgå. Kanske man känner att man vill uppdatera den, idka lite processkrivning till och med?

Bara en första, och säkert inte ny, tanke. Den egna lektionsplaneringen får bli en annan gång. Nu ska jag tentaplugga.

Comments
2 Responses to “Walpurgis night”
  1. ex-magistra skriver:

    Ja, det låter ju som en väldigt trendig approach , eller kanske snarare som en till tusen genomtröskad sådan: lite grupparbete, lite småtemata, lite muntlig ‘redovisning’ inför de andra ( ack, ofta = uppläsning av mer el. mindre ‘svår’ kopierad info!) , lite pyttipanna av allt och , inte att förglömma, klipp-o-klistra foldern… Ytterligt förvånad? ‘Säljs’ detta fortfarande av LHS som effektiv språk-pedagogik?

    Min skepsis gäller framför allt för vilket stadium det skulle avses. Absolut tok för svårt för 7:or /8:or, om man överhuvud skulle komma ett snäpp över det fullkomligt banala och varför då rigga en så stor ( och lektions-slukande) appararat? Det där med att förespegla att eleverna ‘kan springa’ , innan de tålmodigt får lära sig ‘ att gå’, även om det förra just för stunden kan tyckas skojigare! I en duktig gymnasieklass , däremot, kan nog vara en bärig idé.
    Glad SISTE APRIL- som vi säger i Lund! Här , men ingen annanstans kan ev. okunnighet om namnet Valborg förstås….

  2. metabolism skriver:

    Jag är en stor motståndare till klipp och klistra och eleven som vilsen forskare vilket trogna läsare vet, så ja, det var kanske slarvigt formulerat det här.
    Jag flaggade för att det var en idé, inte klart planerad lr genomtänkt, och jag problematiserade inte nätet – självklart kan de guidas till vissa redan utvalda sajter eller få material på papper, om de är ovana.
    Men att tala, skriva, läsa, att använda alla moment det ser jag inga problem med. Eller att arbeta i grupp, inte lämnade åt sig själva utan med mig som handledare.
    Att de ska skriva med egna ord och inte citera källorna rakt av är för mig självklart och det skulle eleverna veta. Det går ju inte att redovisa bra muntligt med bara ett skrivet manus, man måste ha gjort innehållet och de nya engelska orden till sina egna innan man kan snacka. Svårighetsgraden beror på klassen och vad de övats i, man börjar från början och modellar framåt, så övningen i sig säger kanske inte så mycket om svårighetsgraden, det är mer graden av handledning som avgör svårighetsgraden.
    Självklart funderar man mer noga över en uppgift när det är på riktigt än när man får en idé och snabbt bloggar om den. Tack ändå för respons, jag tror inte vi tycker så olika, inte i allt iaf, – men nästa gång ska jag verkligen tänka igenom lektionsuppslaget innan jag postar inlägget, eller markera ”OBS OBS OBS bara på första planeringsstadiet” 😉
    Glad sista april och första maj! Eller trevlig helg, som vi som inte bryr sig om något av firandet, säger!
    /Janis

Lämna en kommentar