Läslogg 2008 (ur minnet)

Jag har slarvat med att skriva om vad jag läst, nu försöker jag rekonstruera genom att skapa en årslista. För att en lista tilltalar mitt ordningssinne, och stöder mitt korta minnessinne.

Kanske kan jag återkomma till den –  Mare Kandres Bübins unge borde jag till exempel ha skrivit några rader om, det var en mycket annorlunda läsupplevelse.

2008 var ett mycket bra läsår! Många böcker som var riktiga, viktiga läsupplevelser! Mer av detta inför 2009!

Vissa skönlitterära titlar som hör till kurslitteraturen är med, men många är onämnda då de oftast varit utdrag ur texter (Dante, Vergilius, Cervantes, Augustinus, Petronius och en massa annat härligt).

Åsa Lindeborgs Mig äger ingen*
Khaled Hosseinis Flyga drake*
Jonas Hassen Khemiri Invasion*

Salman Rushdies Midnattsbarnen* (citerad flera gånger på bloggen, sök på ”Midnattsbarnen”)
Moa Martinssons Kvinnor och äppelträd*

Mary  Shelleys  Frankensteins monster

Mare Kandre Bübins unge

Fredrika Bremers Familjen H

Njals saga

E.T.A. Hoffmanns  Sandmannen

Mobergs Utvandrarna

Dostojevskijs Brott och straff

P-A Fogelströms Vita bergens barn

Andrea Levy Fruit of the lemon

Bob Hanssons Gunnar*

Daniel Kehlmanns Världens mått*

Eyvind Johnsons Strändernas svall*

Haruki Murakamis Kafka på stranden* och

Fågeln som vrider upp världen* (söker man på ”Murakami” hittar man en hel del citat från denna bok på bloggen)

Virgina Woolf Mot fyren

Bodil Malmstens Den dagen kastanjerna slår ut är jag långt härifrån

Lloyd Jones Mr Pip

Margaret Atwoods Moral disorder

Selma Lagerlöfs  Kejsarn av Portugallien

Herodotos Historia*

Ryszard Kapusciski På resa med Herodotos

Howard Sounes Charles Bukowski. En biografi.

Och dramer:

Calderons Livet en dröm

Euripides Medea

Molières Tartuffe

Shakespeares Macbeth

Sofokles Kung Oidipus

(Bédiers) Tristan och Isolde

Aischylos Orestien

* omnämnda eller citerade på bloggen (tror jag)



Kommentera

