En ansvarsvägrande lärares toppenhelg

Fokus » Låt stå, lärarpampar!.

Jag är så oerhört oansvarig så jag har tillbringar två heldagar, lördag och söndag, med att rätta, mejla, dokumentera, bedöma, planera. Den intressanta forskningsstudien jag planerat att läsa hanns tyvärr inte med den här helgen.

Riktigt usel är jag, precis som alla lärare.

Hur har du tillbringat din arbetsvecka och helg, Malin Siwe? Betydligt mer ansvarsfullt, det är jag alldeles övertygad om.

Mer om detsamma hos Helena von Schantz, här, och Tysta tankar, här.

Uppdatering:

Ett mer utförligt svar på Siwes, som vi skulle kunna kalla det, oerhört oansvariga inlägg i skoldebatten har Helena von Schantz skrivit här!

Comments
7 Responses to “En ansvarsvägrande lärares toppenhelg”
  1. crw skriver:

    Jag har själv förlustat mig nästan hela söndagen med att rätta uppsatser och utforma individuella kommentarer till varje elev om vad som behöver utvecklas. Naturligtvis böjer även jag huvudet i skam över denna oursäktliga lättja.

    • Janis skriver:

      Naturligtvis!

      Och för att travestera Herbert Prochnov(som talade om ”en stor familj”):
      There is no cure for laziness but being a teacher helps.

  2. Fin liten vass historia du har skrivit här Janis. Långversionen finns nu i min blogg. 🙂

  3. Mats skriver:

    Jag har en känsla av att det kommer att bli svårare att hacka på lärare i framtiden.

    Själv har jag nog inte varit riktigt lika ansvarsfull – men har en plan…

    Snyggt sidhuvud! Och spännande. bygger det på samlade bloggtexter?

    • metabolism skriver:

      Hoppas din känsla har rätt!

      Nu blir jag nyfiken på din plan. Och ansvarsfull kan man förresten vara på många sätt.

      Tack, samlade bloggtexter, ja! Men det verkar vara mest från de senaste inläggen. Blev förstås inspirerad av Brian Kotts twitter om härliga wordles många användningsområden.
      Intressant för mig var orden ”möjligen, ibland, kanske” – det säger något om ödmjukheten här på bloggen, eller hur? ”Mördare” fick jag ta bort, vad skulle det signalera?

      /Janis

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] sätt. Tack för det. Utmaningar är ju alltid spännande och utvecklande. (Det tycker nog även de här också. Och den här. Och den här.) […]



Lämna en kommentar