Att skriva om det vi gör

dagbok

Bilden "Diary" av Barnaby. Via Flickr.com. CC-by.

Det senaste halvåret har jag läst Ögonblick av frihet. Dagboksblad 1915-1941 av Virginia Woolf. Man kan ju tycka vad man vill om att läsa folks dagböcker, men lite kul är det att läsa Woolfs vassa (och inte alltid så snälla) omdömen om de människor hon umgås med, om de böcker hon läser, om vardagslivet i sina hem och om skrivandets vedermödor.

20 juni 1928
Så less på Orlando att jag inte kan skriva ett ord. Jag har rättat korrekturet på en vecka och kan inte få ur mig en enda rad till. Jag avskyr min egen svada. Varför ska orden jämt forsa ur mig? Dessutom har jag nästan förlorat förmågan att läsa. Genom att sitta och rätta korrektur fem, sex sju timmar om dagen, och noggrant skriva in det ena och det andra har jag allvarligt skadat min läsförmåga.

23 januari 1935
Jag tar ledigt från skönlitteraturen i fjorton dagar. Det knöt sig i huvudet.

När jag läste de här ovanstånde citaten tänkte jag ”Vilken lyx!”. Woolf får jobba med sitt, och eftersom hon var skribent och fick lön ändå kunde hon pausa romanskrivandet tills hon kände sig bättre. Tänk om man kunde pausa undervisningen för en klass i två veckor för att det ”knutit sig i huvudet”. Då kunde eleverna göra något annat medan jag under deras lektioner läste, planerade, funderade, reflekterade osv. tills jag kom med i matchen igen. Skämt åsido, det vore faktiskt skönt om man kunde få bolla lite med med tiden i skolan. Att inte schemat var skrivet i sten, för då skulle vi lärare kunna byta lektioner med varandra (typ: ”kör extra mycket historia i två veckor så får de extra mycket svenska sen”). Eller något.

Writing! av Markus Rödder. Via Flickr.com. CC-by-nd.

Skriver ni dagbok kära utvidgade kollegium?

När jag började jobba hade jag en plan att skriva lite varje dag, men det fungerade inte. Jag glömde skriva, orkade inte, och sen gillade jag inte att fylla hela dagboken (för jag skriver ju en sån också) med jobb. Så nu har jag köpt en bok speciellt för jobbet.

Det stod mellan en Moleskine och en blogg. Bloggens fördelar är att texten direkt blir digital, att man kan sortera med hjälp av taggar och kategorier. Nackdelar med blogg är det här med batterier, sladdar, nät och inloggning, att ”plötsliga infall” är lättare att få ner med penna samt att man inte kan vara anonym på nätet.*

Förra vårvintern läste jag Sven Andersson Kinbergs dagbok från slutet av 1880-talet och letade efter någon typ av släktskap, ett band.

I dag har jag varit i Hammarströms skola. Det är en högre, högsta, afdelning. Det är mellan 60 o. 70 gossar, alla lika stora och stygga, rysligt stygga. Jag har derföre haft en mycket ledsam dag. På f.m. slog jag en ganska bra.

Ett band som bestod av något annat än en titel (och då var jag ju inte ens ”färdig” när jag läste hans dagböcker). Jag vet inte om jag hittade något.

I det avseendet har bloggen varit ovärderlig. Där kan vi snacka band och igenkänning. Jag hoppas verkligen att det sitter någon forskare någonstans och sparar alla våra blogginlägg, analyserar dem och publicerar en forskningsrapport någon gång i framtiden. Eller en arkivarie som bara sparar allt. Vilket underlag! Vilket tidsdokument!


* Men jo! tänker kanske vissa om det här med nätanonymitet. Min superultramegahackerkompis säger att anonymitet inte existerar och jag tror honom.

Och det är klart att man kan ha en privat blogg och så ser ingen. Men nä, då är det det där med inloggning och nät. Man kan diskutera det där fram och tillbaka i evighet.

Comments
One Response to “Att skriva om det vi gör”
Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Christer, Metabolism, Tysta Tankar, Jan Thavenius, […]



Kommentera

