Tecknade gubbar

När jag var liten älskade jag att titta i min mormor och morfars samlingsböcker med karikatyrer, främst politiska sådan. Inte förstod jag särskilt mycket, jag visste inget om politik, politiker och samhällsfrågor. Inte kunde jag finska heller, som böckerna var skrivna på!

När jag växte upp tittade jag också alltid efter Poul Ströyers nidteckningar, om jag kom över en tidning där de fanns med. Jag hade alldeles glömt bort det här, tills jag en kväll av en händelse kom in på ”cartoons of the week” på Time.com. Där blev jag kvar en bra stund. Det är inte så att jag skrattar högt så många gånger, det är bara det att jag beundrar att man får in så mycket i en bild och någon pratbubbla. Här drog jag i alla fall på munnen.

Max Entin fångar som alltid skolan på ett nästan kusligt sätt: kolla här.

Kommentera

