Ett modernt dygn

jultomten

Man kanske skulle önska sig en till klocka.

I boken Nextopia av Micael Dahlén (en bok som stannar kvar i huvudet ett tag) beskriver han den genomsnittlige världsmedborgaren Barrys genomsnittliga dygn. Nu hittar jag inte information om hur undersökningen gått till och vilka länder som var inblandade så gå och hämta en nypa salt innan du läser vidare.

Det här gjorde Barry på ett dygn:

Sömn: 7,1 timmar
Arbete: 6,4 timmar
Skola: 2,7 timmar
Hushållsarbete: 2,9 timmar
Resor: 1,2 timmar
__________

Totalt: 20,3 timmar.

Om jag ser på mitt eget liv stämmer det här gamska bra. Öka lite här och minska lite där, bara. Men. Det kommer mera. Barry hann nämligen med det här också:

Internet: 3,6 timmar
TV: 2,5 timmar
Radio: 1,3 timmar
Dagstidningar: 0,7 timmar
Veckotidningar:0,6 timmar
Mobil, sms, IM, e-post, bloggar, mp3 etc.: 7,9 timmar
Familj: 4,5 timmar
Vänner: 1,5 timmar

Nu landar den totala siffran på 43 timmar. Barrys dygn är 43 timmar långt. Det läskiga är att det här också stämmer ganska bra med mitt eget liv. Visst ingår det en hel del multitasking, men ändå…

Comments
3 Responses to “Ett modernt dygn”
  1. Janis skriver:

    Mitt dygn har inte ens 24 timmar. Så måste det vara eftersom jag inte hinner med ett sk-t!

    På tal om att inte hinna: DN vill att jag förnyar prenumerationen, men varför ska jag lägga pengar på en tidning jag hinner ägna max 7 minuter åt och som sedan bara samlas i stora olästa högar som jag inte HINNER gå ut till pappersåtervinningen med. Hur kan man umgås med familjen 4,5 timmar per dag när man inte ens är hemma och samtidigt vaken 4,5 per dag? TV – vad är det? Hushållsarbete?! Räknas det som arbete det att man jobbar hårt på att få det att gro igen (tidningshögarna och dammråttorna)? Ge mig mitt dygn tillbaka! Ge mig ett dygn som kan räknas som ett riktigt liv! Och inte bara jobba, pendla, sova!
    jag är inte så desperat som jag låter, jag är desperatare! Men nu är klockan nio och jag och alla små barn måste gå och lägga sig!

  2. Lina skriver:

    ”Gå upp, gå till jobbet. Jobba, jobba […] Det e inget liv, det e slaveri”

    Vet du väl, Janis 😉

  3. Janis skriver:

    Ebba visste vad de talade om! 😉 Men är för trött för att bli rebell, jag harvar på!

Lämna en kommentar