Betyg och framtid – en omöjlig ekvation?

nextopia omslag

Omslag från nextopia.info

Idag lever vi inte för nuet, utan för framtiden. I framtiden finns allt vi vill ha, det där där våra möjligheter att förbättra och förändra våra liv. Igår var du inte bättre än din senaste grej, idag är du inte bättre än din nästa grej. Det menar Micael Dahlén, professor i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm i sin bok Nextopia. Livet, lyckan och pengarna i förväntningssamhället.

Det ligger i människans natur att hela tiden vilja ha mer och att jaga/söka lycka. För lyckliga kan vi inte bli. Eller, vi kan bli det, men lycka varar inte längre än tre månader. Efter det börjar vi jaga igen. Det vi kan bli, eller oftast är, är nöjda. Dahlén tar upp studier som visar att människan sedan 50-talet varit ganska nöjda. Ungefär 5,6-5,8 på en tiogradig skala. Detta trots att levnadsstandarden har höjts. Detta trots att tillväxten har ökat stadigt genom åren. Vi har mer pengar och mer fritid än vad människor innan oss haft.

I Förväntningssamhället, som Dahlén skriver om, rankas löften om framtiden högre än löften om idag. ”I förväntningssamhället kan vem som helst göra vad som helst, när som helst, var som helst.”

I ett blogginlägg berättar han om en intervju han precis gjort med en tidning som riktar sig till lärare. De diskuterade betyg och Dahlén delade med sig om sina åsikter om betyg:

My first concern was that grades still have to much to do with intake and storing, which are the least necessary things to know nowadays. Anything is within reach of your sticky fingers and available at a click, taking in has never been easier.

och vidare:

My second concern was that grading, in the end, is all about achieving set goals. And, as you know, I keep arguing that only very short-term set goals can really ever be productive in the warp-speed revolving world we now live in.


Nextopia är en fascinerande bok, speciellt för mig som vuxit upp precis i brytpunkten mellan analogt och digitalt, mellan snigelpost och e-post. Men jag blir lite stressad av den. För i förväntningssamhället är det inte vad jag gjort som gör mig till den jag är, utan det jag kan göra i framtiden (om jag förstått hans bok rätt). Med dessa glasögon på, försöker jag titta på skolan. Att det blir krockar är uppenbart, precis som Dahlén skrivit i sin blogg. Samtidigt ser jag både för- och nackdelar med att jobba efter kortsiktiga mål. Det blir tydigare, samtidigt som man riskerar att förlora den tid man faktiskt behöver för att lära sig, förstå och tillämpa vissa saker. Visst kan det också tänkas vara lite orättvist att vi idag söker till högskolan (framtiden) med gymnasiebetyg (det förflutna).

Dahlén skiljer på generation Stress och generation Boss: den förra blir stressad av alla val man kan och inte kan göra, av all teknik och den höga hastigheten, den senare utnyttjar hastigheten och valmöjligheterna för att höras, synas och finnas. Sorgligt nog måste jag nog bekänna mig till den förra. När jag läser Nextopia blir jag lite stressad. Om man inte vill konsumera då? Om man behöver fundera en dag eller två? Är det kört för mig? Och är det så himla bra att jaga?

Comments
2 Responses to “Betyg och framtid – en omöjlig ekvation?”
  1. Morrica skriver:

    Jag tror att han har rätt, men inte helt rätt. Han har inte tänkt tillräckligt långt, och hur lätt det är vet vi nog alla =P (åtminstone jag…)

    Framtiden behöver människor som tänker snabbt, utnyttjar hastigheten och tar snabba beslut baserade på djup och bred kunskap, och framtiden behöver människor som tänker efter, tänker långsiktigt och tar in fler aspekter i sina beslut än de omedelbar. Och mer än något annat behöver framtiden samarbete mellan människor, ett samarbete byggt på ömsesidig hänsyn och respekt.

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Betyg och framtid – en omöjlig ekvation? […]



Kommentera

