Att vara tillbaka

sommarlov

Nu är det slut.

Det här hände första veckan på jobbet.

Måndag:
Fy fan vad kul det ska bli att komma tillbaka! Det är kul och skönt med semester, men nu är jag trött på att bara dansa efter min egen pipa. Så jag kom till jobbet, full av förväntan och ”en jävla massa go” (som Loffe säger i Göta Kanal). Väl på jobbet möts jag av kolleger som suckande säger ”Nu börjas det igen, nu är det tungt, det var så skönt med semester, så var man tillbaks i vardagen igen”. Så peppande. Nu undrar jag: säger man så för att man på riktigt tycker att det är tråkigt att vara tillbaka på jobbet, eller för att man tror att det är det man ska säga? Att man ska tycka att det är lite tråkigt att jobba? Om man nu tycker att det är tråkigt – varför har man inte sagt upp sig i maj och börjat på nytt jobb i augusti?

Tisdag:
Arbetslagets gemensamma planeringstid tillbringar arbetslagen med att sprida ut sig i varsitt rum för att planera enskilt. Det enda jag åstadkommer är en tankekarta på en whiteboard. Den har jag haft i huvudet hela sommaren. Folk gnäller fortfarande över att vara tillbaka på jobbet.

Onsdag:
För en vecka sen fick jag reda på att jag och en kollega skulle hålla workshop i IT. Det planerade vi. Sen tittade jag på min tankekarta. Jag insåg varför jag var så improduktiv. Jag hade dragits ned i de andra lärarnas deppträsk. En kollega sa: ”Du kommer också att känna så här när du fyllt 40. Då är det tungt.” Det gjorde mig förbannad, så jag beslutade mig för att skita i de där bromsklossarna och bli världens bästa lärare ensam. Men då var arbetsdagen slut.

Torsdag:
Hade workshop. Blandat resultat. De teknikfientliga fick ju i alla fall leka ett tag, medan de teknikvänliga kom på en massa bra idéer som kan förbättra både den egna undervisningen och arbetslagets jobb. Efter lunch Blev jag klar med en hel planering. Nu är det bara 5 planeringar kvar att göra. Fick reda på att jag ska bli mentor. Det är första gången. Jag blir glad, sen nervös. Hur var det nu med grupprocesser? Börjar läsa Lorraine Monroes ”Våga leda i skolan!”. Ganska ironiskt med tanke på den leda som brett ut sig bland mina kolleger.

Fredag:
Möte, sen lunch, sen satt jag och pratade med en kollega i ett par timmar. Det var väldigt trevligt och utvecklande, men det innebär att jag måste fixa mina planeringar under början av nästa vecka samtidigt som eleverna kommer. Det blir säkert bra.

Comments
3 Responses to “Att vara tillbaka”
  1. metabolism skriver:

    Usch, deppträsk är inte roligt (vilket ju jag vet som dykt i mina egna) … Jag ska bara simma i min positivitetspool hela hösten har jag bestämt – kom och hoppa i!
    /Janis

  2. Brett Satchel skriver:

    cheap led grow lights that work my site

Trackbacks
Check out what others are saying...


Lämna en kommentar