Ny som lärare – men hur länge?

PärmarVi har ju en kategori här på metabolism som heter ”Ny som lärare”. När jag skrev mitt förra inlägg visste jag inte riktigt om jag kunde använda den kategorin. För hur länge är man ny? På mitt jobb säger de att man får säga (läs: skylla på) att man är ny i ett år. Men det handlar mest om saker som är specifikt för skolan, som var salar ligger, vems häftapparat man inte får låna och var litteraturförrådet ligger. Jag får alltså inte säga att jag är ny längre.

Men vad jag har hört så blir man som lärare inte varm i kläderna förrän efter 3-5 år och då är jag ju så gott som purfärsk. Ser jag till min arbetssituation så kommer det här året att bli mer lärorikt än det förra. Om jag dessutom lägger till faktumet att eleverna byts ut varje år samt min ”man blir aldrig färdig”-attityd till resonemanget innebär ju det att jag trots min erfarenhet alltid kommer att se på mig själv som ny. Det är en rätt skön tanke.

Comments
2 Responses to “Ny som lärare – men hur länge?”
  1. Morrica skriver:

    Eftersom, som du så klokt påpekar, den ena elevgruppen aldrig är den andra lik skulle jag vilja säga att jag är rätt ny som lärare jag också, jag har trots allt bara sysslat med detta i en arton-tjugo år något sånt.

Kommentera

