Monica frågar Svarens bok

Sverens bok

Metabolism sitter på en fantastisk källa till kunskap och insikt: Svarens bok. Det är en källa man ska dricka ur sparsamt, så vi har inte använt den på ett tag, men nu åker den fram. Det är ju trots allt ett nytt år.

Den fungerar på följande vis: Man ställer sin fråga till boken samtidigt som man placerar ena handen på bokens framsida och med den andra stryker bokens rygg.

Monicas frågor:

Kommer det att lösa sig för de av mina treor som ligger risigt till?
Bör jag höja tempot i svenskan?
Kommer mitt arbetslag att börja dra åt samma håll den här terminen?

 

Så Monica satte sig med boken och koncentrerade sig.

Kommer det att lösa sig för de av mina treor som ligger risigt till?
Boken svarade: Lägg ner ordentligt med tid på att förbereda det.

Bör jag höja tempot i svenskan?
Boken svarade: Hej-hå, hej-hå, du nu till gruvan gå.

Kommer mitt arbetslag att börja dra åt samma håll den här terminen?
Boken svarade: En lockande läckerbit har serverats (dig) på silverbricka.

 

Hur tolka? Monicas treor kan klara sig om hon förbereder ordentligt. I svenskan, ska hon fortsätta som hittills? Eller ska hon tolka det som att hon jobbar på ackord och därför måste tänka gruva, istället för skola. Vad gäller arbetslagen verkar det som att hon måste smida medan järnet är varmt. Eller så är den lockande läckerbiten idén om alla de saker hon vill göra, men själva genomförandet… Och varför har den servarats på silverbricka? Är det lyxproblem? Har hon inte kommit på sina tankar själv?

Kommentera

