Status och prestation

Än en gång (DN Nyheter, s. 8 20130327) kan vi läsa om hur lärarutbildningarna i landet tar in studenter som är allt annat än de skarpaste knivarna i lådan…

Eller, vänta! Lärarutbildningarna tar in studenter även med låga betyg och dåliga resultat på högskoleprovet.

Dessa återkommande ”nyheter” gör mig upprörd på flera plan. Den första, känslomässiga reaktionen är

Nej! Inte igen! Vi måste stoppa antagningen till utbildningarna! Sätta gränser!

Vad jag tänker mest på då är yrkets status. Snack som detta gör det så svårt att vara lärare. Varje artikel som denna är likt att som lärare leva med att ha förlorat, eller åtminstone ställas inför, en misstroendeförklaring. Plötsligt tror alla (igen!) att du är lärare – ett av de svåraste yrkena som finns – för att du är för inkompetent att göra något annat. Eftersom jag är en ohälsosamt stolt person skakar detta mig i grunden. Jag hade själv höga betyg och bra resultat på högskoleprovet. Jag valde läraryrket. Jag vill göra ett bra jobb gör ett bra jobb. Jag har dessutom många års högskoleutbildning och jag vill ha erkännande för det.

Dessutom blir det svårt att få upp lönerna inom kåren om platserna på utbildningarna fylls ut så att det aldrig blir en brist på lärare. Lärare kan då aldrig heller ställa krav vid anställningar. Lönerna hålls nere och lärare behandlas enligt regeln att de alltid är utbytbara (eftersom många också inom skolan tror på rapportering om att lärare är lika bra/dåliga allihop).

Min andra reaktion kommer ur lärarhjärtat

Vad då? Dåliga tidigare resultat = omöjlighet att utvecklas?

Den som har studerat och fått den behörighet som krävs för att söka en viss högskoleutbildning bör väl rimligtvis också kunna klara utbildningen, om det inte är ett inflationsbetyg som getts innan? Vad är det egentligen som säger att studenter som kämpat sig genom grund- och gymnasieskolan inte har förmågan att utvecklas nu och/eller blir sämre lärare?

Kort sagt: Är det inte ganska fantastiskt att människor som haft en svår skolgång väljer att komma tillbaka till skolan som vuxna för att hjälpa andra, som sitter i samma sits i dag? Att dessa elever ändå har en tro på det svenska skolsystemet? Och att detta, att elever med tidigare svårigheter går vidare till högre utbildning, på ett sätt också är ett bevis på att den kompensatoriska skolan fungerar? Är det inte precis det här vi jobbar för?

Hur kommer vi då förbi hotet mot statusen?
Jo, statusen ÄR viktig.

1. Satsa på tidigt arbete med läsning. Så tidigt det bara går. Läsningen är nyckeln till senare akademiska resultat, på alla nivåer.

2. Motverka betygsinflation på alla nivåer i skolsystemet (läs: satsa på formativ undervisning före överflöd av summativa nationella prov).

3. Se över behörighetskraven till lärarutbildningarna. Är de rimliga eller inte?

4. Se till att kunskapskrav och mål på lärarutbildningar (och andra utbildningar!) är tydliga och efterlevs.

5. ENA skolvärlden! Personal inom skolan behöver agera tillsammans och visa var skåpet ska stå. Lärar-/skolfacken kan inte vara den kraft och gemensamma röst som behövs i utbildningsfrågor som det ser ut i dag. Släpp snacket om vem som är lärare och inte, det är inte relevant. Skolan behöver många olika yrkeskategorier, med olika kompetenser, för att fungera och vi behöver alla samarbeta för att byta färdriktning på skolskeppet. Det är vi tillsammans som kan ge en riktig(are) bild av utbildningsvärlden.

20130327-081644.jpg

Comments
2 Responses to “Status och prestation”
  1. Tommy Mattsson skriver:

    Jag är ledsen men att välja läraryrket är för mig långt ifrån någon garanti för att lyckas i arbetet. Risken är ju att man väljer den banan för att man gillar en struktur som sedan länge stelnat i sina former, som sedan länge borde varit passé.

    • metabolism skriver:

      Precis! Att man väljer att söka (och sedan kommer in på) utbildningen är ju ingen garanti för att man tar examen eller, som du påpekar, blir i närheten av att vara en bra lärare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: