Om man inte syns eller hörs så finns man i alla fall

http://www.flickr.com/photos/shoes_on_wires/3348377521/in/pool-1015465@N23/

Det är fånigt att ”socialt utåtriktad” blivit så hajpat, medan de mer introverta liksom ska skämmas för att de inte syns och hörs tillräckligt. I skolan försöker jag pusha lite milt, men aldrig tjata eller tvinga elever att ställa sig framför klassen och redovisa. Var sak har sin tid och att våga och lära sig ta plats just i tonåren, det är ju inte den bästa tajmingen för de mer lågmälda tonåringarna.

För egen del så är jag inte så värst blyg och gör alltid min röst hörd när jag vill. Men ibland vill jag inte. Ibland tar jag stor plats, ibland märks jag inte. Jag har genom bloggandet fått erbjudanden om att synas eller höras i större sammanhang, men jag har inte nappat. Jag vill inte. (Jo, en gång höll jag på att säga ja, men då kunde jag inte,vilket inte grämde mig ett dugg). Jag är inte helt säker på att det inte är lättja, eller bara ett undvikande av något som skulle vara lite läskigt, men jag kallar det min introverta sida. Däremot tror jag det är bra för mitt bekräftelsebehov att vara mer introvert än extrovert.

Det viktiga är ju, hur som helst, att vi får lov att vara som vi är eller vill vara. Det behövs alla sorter, och vi kompletterar varandra.

Our lives are shaped as profoundly by personality as by gender or race. And the single most important aspect of personality – the ”north and south of temperament”, as the scientist JD Higley puts it – is where we fall on the introvert-extrovert spectrum. Our place on this continuum influences our choice of friends and mates, and how we make conversation, resolve differences, and show love. It affects the careers we choose and whether or not we succeed at them. It governs how likely we are to exercise (a habit found in extroverts), commit adultery (extroverts), function well without sleep (introverts), learn from our mistakes (introverts), place big bets in the stock market (extroverts), delay gratification (introverts), be a good leader (depends on the type of leadership called for), and ask ”what if” (introverts).

Läs mer:  ”Why the world needs introverts”, The Guardian (ett twittertips från @brian)

Bild: La Chartreuse – Not Thorough Enough, by Shoes on a Wire, Flickr CC 

Comments
4 Responses to “Om man inte syns eller hörs så finns man i alla fall”
  1. Morrica skriver:

    http://www.ted.com/talks/susan_cain_the_power_of_introverts.html

    dessutom är bilden i inlägget fantastisk i sammanhanget.

  2. Ja du Janis, att det ska vara så svårt att låta folk vara som de är, vare sig de är vuxna eller på väg att bli det. Jag tänkte på det här när jag läste biografin om Steve Jobs. Han var ett sådant original att jag inte tror han kunde ha lyckats i Sverige. Här är det mycket rättning i ledet. Alla är lika mycket värda bara de skärper sig och går i rätt takt.

  3. MalinC skriver:

    Hörde precis en diskussion om just det här med social kompetens på radion i veckan (P1 eller P3?). Ofta likställs social kompetens med att vara utåtriktad och pratglad, men egentligen handlar ju social kompetens om att hantera sociala situationer på rätt sätt. Mer att vet NÄR man ska tala och VAD man ska säga för att fungera i sociala sammanhang. Så visst kan man vara socialt kompetent trots att man är tyst. Det är nog bäst att inte pusha eleverna för hårt utan låta dem våga i sin egen takt.

  4. metabolism skriver:

    Ja, det är en viktigt aspekt – att social kompetent inte är detsamma som socialt kompetent! Får mig att tänka på att goda lyssnare är lika viktigt som goda talare!

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 798 andra följare

