Sluta stjäla drömmar…

Nu tipsar jag om en bok jag inte har läst. Och om en film som jag har sett. Vi börjar med filmen.

Den mycket fina dokumentären PressPausePlay handlar om kreativitet och teknik. Den ställer frågan om den nya tekniken gör oss mer kreativa eller om den gör oss alla till medelmåttor som urvattnar konsten och skapandet, eftersom ”alla” kan bli regissörer, författare och musiker. I en tid då utbildningsväsendet blir mer och mer underhållning och vi ska börja göra film med våra en-till-en-datorer är det värt att fundera på vad det är vi försöker göra. Och till vilken nytta. (På PresPausePlays hemsida kan man ladda ner filmen.)

I PressPausePlay intervjuas Seth Godin om kreativitet och dela-kulturen. Han är någon sorts filosof/entreprenör/föreläsare som skrev en bok om idéer som han gav bort vilket i sin tur fick den att sälja som smör. På Godins hemsida såg jag en gulmarkerad fråga: What is school for?

Ur Stop Stealing dreams, punkt 5.

Det hade varit tjänstefel att inte gå vidare. Att det är en gratis e-bok gjorde bara saken bättre. Boken är ett manifest som heter Stop Stealing Dreams. Boken finns att ladda ner i alla möjliga format. Men jag har inte läst den och kan inte svara för om den är bra eller inte.

Comments
One Response to “Sluta stjäla drömmar…”
  1. Emelie skriver:

    När jag läste dans- och teatervetenskap ingick det en text i kurslitteraturen, som diskuterade vad som händer när konsten blir alltmer avant-garde och när ”svårt” blir lika med ”bra”. Jag tror att just skapa-själv-och-dela-ut är ett svar på den frågan.

Kommentera

