Så funkar vårt tema

Hej på er Janis och Lina.

Jag skickade ju ett mail till er där jag uttryckte att jag var väldigt stressad och inte hade någon kontroll. Nu har jag återtagit den kontrollen. Hur det gick till kan ni få höra på fredag. Istället för att göra det som tyngde mig gör jag något roligare. Detta.

Som ni ser har jag bytt tema. Det är renare än det förra och så kan man ha skitstora bilder. Det var kanske lite tanklöst av mig inser jag nu när jag sitter och testar det. Det kräver bild av rätt storlek till varje inlägg, så det blir knepigt med spontanilnägg. Men vi kan ju försöka.

Det här temat heter Structure och den fina grejen med det är att man kan ha en ”Featured image” (Utvald bild) som lägger sig högt uppe på sidan. Man kan välja att styra bilden till en viss inläggskategori eller att låta den plocka upp bilden från det senaste inlägget. Men: de bilder man vill ska lägga sig som Featured måste vara i exakt rätt storlek, nämligen:

  • Small: 440 x 240 on the home page for featured posts
  • Medium: 620 x 380 on the home page for latest feature post
  • Large: 640 x 392 on single posts

Alltså: ska bilden synas i den stora rutan måste den vara 620 x 380 eller 640 x 392 pixlar stor. Det får man ställa in själv. Inga fler spontanpostningar, alltså.

Det var lite knepigt med Utvalda bilder och WP:s guide var lite meckig, men jag lyckades till slut. Kolla först på deras guide till Featured images. Om ni när ni ska skriva inlägg inte har en Utvald bild-ruta måste ni följa den här guiden för att lägga till en. Det handlar om era Panelinställningar (Screen options). Det jag först inte fattade var att man måste vara på ”Skriv inlägg”-sidan för att det ska bli rätt. Är man inne på Skriv inlägg-sidan ska Utvald bild-panelen ligga på höger sida.

När man väljer bild där måste den alltså ha rätt storlek. Det betyder att vi får beskära våra bilder och leta efter bilder som är rätt stora.

I inlägget man skriver kan man sedan ha fler bilder. Vi kan ju göra en egen bildbank med bilder som är av rätt storlek och som det bara är att plocka om man behöver en bild snabbt.

(Bild via varese. Flickr CC-by.)

Kommentera

