Ny termin, ny skola

Photo by TexasEagle, Flickr CC

Semestern är slut, nu börjar skolan! Huvudet är fullt av frågor som jag undrat över hela sommaren och som snart ska få svar! Till exempel de mer praktiska frågorna, för att nämna några:

  • Vilka är mina elever?
  • Vilka är mina nya kollegor?
  • Hur ser klassrummen ut?
  • Finns det grupprum?
  • Vilka läromedel finns det?
  • Vilken skönlitteratur i klassuppsättningar finns att tillgå?
  • Finns det ett bra skolbibliotek?
  • Kommer det att finnas en budget som möjliggör inköp?
  • Finns det en smartboard även i klassrummen jag undervisar i?
  • Visst hade lärarna egna datorer?!
  • Har alla elever god tillgång till datorer?
  • Hur långt är det mellan klassrummen och hinner man förflytta sig mellan dem när man har fem minuter mellan lektionerna – eller, hemska tanke! kommer jag att komma sist?
  • Hur används konferenstiden?
  • Hur kommer det färdiga schemat att se ut?

Det som  oroar mig är:

Jag har många nya elever att lära känna och väldigt många skriftliga bedömningar att skriva halvvägs in på terminen, och därefter lika många betyg att sätta innan jullovet  – hur ska jag fixa det?! Ska höstterminen behöva bli mer av kontroll och dokumentation än av undervisning eller ska jag lyckas få det både meningsfullt, lärarande och bedömningsmöjligt för så många på så kort tid? Jag ser redan fram emot nästa termin, och nästa – när jag känner eleverna och blivit varm i kläderna igen på den nya arbetsplatsen.

Både glada fjärilar och oroliga fjärilar virvlar runt tillsammans.

Jag bestämmer för mig för att ha roligt och bli ett under av organisation.

Comments
4 Responses to “Ny termin, ny skola”
  1. Tweedelee skriver:

    Det är spännande att börja på en alldeles ny arbetsplats och ha alla de där undringarna, mindre spännande om man jobbat i tio år på samma ställe och inte vet något. Jag önskar att jag vore i dina skor just nu… säger jag aningen bittert.

    Hoppas att du får ett riktigt kul och stimulerande läsår!

  2. metabolism skriver:

    Tack och tack detsamma ! Jag hoppas alla oklarheter i slutändan innebär att du får en termin av förändringar till det BÄTTRE! /J

  3. janlenander skriver:

    En hösttermin med 120 nya elever att lära känna och betygssätta har nog varit min största utmaning någonsin. Sedan dessa har jag alltid haft en uttalad ambition att ha så få elever totalt som möjligt så att jag inte ska behöva spilla deras tid med att lära känna dem utan redan ha byggt relation.

Kommentera

