Skrivkrampen är total

när inte ens detta får mig att lägga ut texten:

Lina hänger på med ”Maybe you meant ”Everyone is born with s o m e opportunities”?😉 ” men min skrivkramp som brett ut sig även till twitter gör att jag inte ens fortsätter och skriver vad jag tänker; ”Some of us are born with hell of a lot more oppurtunities than others”.

Jag hoppas att jag lyckas återkomma till detta – ett ämne som alltid engagerat mig och som försatt mig i hetsiga diskussioner mer än en gång. ”Sin egen lyckas smed” och ”The American Dream”  –  pyttsan!

Ni ser själva hur krampaktigt välformulerad jag är.

Comments
6 Responses to “Skrivkrampen är total”
  1. Bertil Törestad skriver:

    Håller med dig helt, Janis. Finns fler mytologiska ”sanningar”:

    Kunden är i alltid centrum
    Äganderätten är ett fundament i vår demokrati
    Riksdagsmän är våra folkvalda representanter
    Vi är alla ansvariga för hur det går för Sverige

    Det finns fler….

  2. Jan Lenander skriver:

    Vissa uttalanden är så svårbemästrade att det är naturligt med skrivkramp.

    Bertils kommentar ”Vi är alla ansvariga för hur det går för Sverige” är nog sann men väcker många tankar. Ifall nu ansvar innebär att vi får ta konsekvenserna så är omfattar så är det nog sant för nästan alla av oss om vi inte får möjlighet att flytta någon annanstans. Ifall det handlar om ett ansvar kopplat till befogenheter så tycker jag att vi i skolans värld ofta drabbas av att de som har befogenheter kräver att vi lärare ska ta ansvar för det vi inte kan ändra på.

  3. metabolism skriver:

    Vad härligt med människor som förstår vad man menar utan att man ens kan formulera det! Tack för det, Bertil och Jan!
    /Janis

  4. 3gngen skriver:

    Jag kanske fattar men tänkte ge en idé om en förklarings försök om det som jag anser är en utav de viktigaste frågor i vårt samhälle just nu. Nämligen främlingsrädslan som leder till katastrofer i olika slag. Ledare o pedagoger tillsammans med anhöriga som rollspelare i den växande generationens liv, ur utvecklingspsykologins teser med evolutionsbiologin som belyser mekanismerna för uppkomsten av främlingsrädslan, har en avgörande roll. Obalans mellan låg emotionell kapacitet och kvalificerad intellektuell kapacitet får betydelse i flera sammanhang, inte minst när det gäller att utforma samhället. Ni som pedagoger kanske redan har kännedom om EQ:s betydelse gentemot IQ:s dominans i vår värld. Visseligen samverkan de i hjärnan något men inte så mycket som kanske skulle vara önskevärd. Man kan inte läsa sig till ”emotionella beteenden”. Det barnet som har emotionellt omogna föräldrar får otillräklig emotionell ledning. Och just då kanske skolan ta större ansvar genom att fylla på den bristande delen av uppfostran. Oavsett vad lärare tycker om ordet uppfostran, så har de otroligt viktig roll i barnens liv o borde fokusera på de EQ stimulerande aktiviteter mer och undervisa politiker i frågan också. Alla vägar små bildar en stor hav av det bästa.
    Ha en bra dag…..

  5. metabolism skriver:

    Fostran är en del av läraruppdraget och vår läroplan inleds med skrivningar som handlar om det du är inne på, det är ett stort och viktigt uppdarag. Jag har saxat ur läroplanen här nedanför.

    ”Utbildningen ska förmedla och förankra respekt för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingar som det svenska samhället vilar på. Var och en som verkar inom skolan ska också främja aktning för varje människas egenvärde och respekt för vår gemensamma miljö.
    Människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan kvinnor och män samt solidaritet med svaga och utsatta är de värden som skolan ska gestalta och förmedla.”

    ”Förståelse och medmänsklighet
    Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmåga till inlevelse. Omsorg om den enskildes välbefinnande och utveckling ska prägla verksamheten. Ingen ska i skolan utsättas för diskriminering på grund av kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, ålder eller
    funktionsnedsättning eller för annan kränkande behandling. Sådana tendenser ska aktivt motverkas.

    Främlingsfientlighet och intolerans måste bemötas med kunskap, öppen diskussion och aktiva insatser.

    Det svenska samhällets internationalisering och den växande rörligheten över nationsgränserna ställer höga krav på människors förmåga att leva med och inse de värden som ligger i en kulturell mångfald. Medvetenhet om det egna och delaktighet i det gemensamma kulturarvet ger en trygg identitet som är viktig att utveckla tillsammans med förmågan att förstå och leva sig in i andras villkor och värderingar. Skolan är en social och kulturell mötesplats som både har en möjlighet och ett ansvar för att stärka denna förmåga hos alla som arbetar där.”

Trackbacks
Check out what others are saying...
  1. […] Björn Kindenberg, Helena von Schantz, Hos en danslärare, Metabolism, Flumpedagog, Christermagister, […]



Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: